Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Jul 2018, 19:18

Vandaag door een collega getipt op de volgende site, bizar wat ze daar hebben. https://www.misterhop.com/
2 x

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 756
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 08 Aug 2018, 21:48

Ben zelf niet echt thuis in het bier, maar kwam vandaag in Elburg deze brouwerij tegen.

http://www.eembier.nl/Index_-_Eem_Bier.html

Even een setje meegenomen en heb net het Elburgs Admiraal op.

De trots van het Elburger biergenootschap, een volmout Quadrupel van 9% alc.. Met tonen van chocolade en een lekkere mondplakkend gevoel aangevuld met een stevige hopbitterheid is dit een bier die je niet zomaar voorbij gaat. Als je Elburg passeert mag je dit bier niet laten staan.
0 x

Gebruikersavatar
Greenmachine
Senior
Senior
Berichten: 258
Lid geworden op: 10 Sep 2016, 14:18
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 08 Aug 2018, 21:51

Carrefour “Lager” :?

Bedankt vrouw...
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Aug 2018, 21:40

Bier over datum. Deze keer een Mestreechs Aajt van de Zwarte Ruiter van de Gulpener brouwerij.

Over datum niet weggooien! Zeker als het een wat zwaarder bier als trappist of een zuurbier is (wat niet meteen sterk hoeft te zijn). Ik heb al vaak ervaren dat de smaak en complexiteit toe neemt als je de flessen een tijdje 'vergeet'. Met abdijbieren en trappisten heb ik ook het idee dat je de flesjes minstens een half jaar, of een jaar zou moeten bewaren voor je ze opdrinkt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 12 Aug 2018, 22:52

Wel oppassen met open maken. Ik heb al een keer meegemaakt dat een trappist die 2 jaar over de datum zat ruimschoots de muur naast de tafel haalde.
3 x

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Xstream » 13 Aug 2018, 00:58

Reichenbach schreef:Over datum niet weggooien! Zeker als het een wat zwaarder bier als trappist of een zuurbier is (wat niet meteen sterk hoeft te zijn). Ik heb al vaak ervaren dat de smaak en complexiteit toe neemt als je de flessen een tijdje 'vergeet'. Met abdijbieren en trappisten heb ik ook het idee dat je de flesjes minstens een half jaar, of een jaar zou moeten bewaren voor je ze opdrinkt.

Bieren als Westvleteren 12 of Pannepot e.d. kun je met gemak een jaar of 10 bewaren (of langer) indien goed bewaard. De meeste van deze bieren pieken vaak zo rond de 2 ~ 4 jaar om ze dan te drinken. Als je langer wacht dan zijn ze nog prima drinkbaar, maar verliezen ze vaak weer complexiteit. Het kan ook wat zuurder worden.
Maar uiteindelijk ligt dat weer geheel aan het bier en ook welke lichting het is. Zo bewaar ik altijd W12's en Pannepotjes van verschillende jaargangen. Normaal werden die pannepotjes alleen maar lekkerder, maar de 2016 editie blijkt toch heel anders te rijpen en is gewoon al wat zurig geworden na 1.5 jaar. Terwijl die dan meestal richting hun piek gaan.
Zo zie je maar dat zo'n datum inderdaad niet zo heel veel zegt. Heel veel bieren met nagisting op de fles kun je vaak langer bewaren. Bij pils is de datum vaak alweer wat accurater. Gewoon open trekken en proberen, kom je er vanzelf achter ;-)
Of zoals HammerHead zegt, dan zit 't aan je muur of plafond ;-)
2 x
Afbeelding

Holkers
Actief lid
Actief lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 Jan 2017, 18:38
Locatie: Valkenburg

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Holkers » 16 Sep 2018, 18:25

Beetje late reactie, maar zoals hier boven al staat; dubbele of sterkere bieren kun je gewoon laten staan, worden ze vaak alleen maar beter van. Herfstbok bijvoorbeeld wordt sinds een jaar of wat ook door de fabrikanten verkocht als 'extra gerijpt'. Hoewel rijpen in een fles niet hetzelfde is als rijpen in een fles gaan de reacties door, zeker als er nog gist aanwezig is. Koop zelf al een aantal jaar een kist met herfstbok die ik een jaar laat staan, het eet geen brood en is dan goedkoper dan die 'extra gerijpte' flessen. Doe dat met Grolsch (vind ik het lekkerste herfstbok) en met bier wat lokaal in Ootmarsum gebrouwen wordt (Othmar). Vanaf dit jaar ga ik eens een 12-tal nog een jaar laten staan, meestal halen ze dat niet, maar ik moet sterk zijn :bigsmile

Heb ook nog een 4-pack Texels Strongbock staan, uit 2009... Dat is net goede Port als je dat drinkt
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
dj19476
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 Aug 2018, 15:22
Locatie: deventer

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor dj19476 » 16 Sep 2018, 20:01

ik had gisteren een bernardus abt 12 op. pannepot is idd ook heeeeel lekker. al een tijd niet gehad. deze is lastig te krijgen bij de slijters hier. Je moet m wel goed koelen voor openen, anders zit deze ook tegen het plafond.. :bottomsup
0 x

P3rf3ction
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 Sep 2018, 23:06
Locatie: Herk-de-stad

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor P3rf3ction » 17 Sep 2018, 20:22

Momenteel ne lekkere duvel!
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Sep 2018, 13:54

Afgelopen 2 dagen wel weer even genoeg bier gehad op BBF 2018. :bottomsup

Toppers wat mij betreft:
- Jekyll & Hyde Double Stout Porter (Wylam Brewery/Molen collab.)
- Question of Etiquette Barley wine (Uiltje)
- Dark Humor Club Imperial Stout, Heaven Hill BA (Sori Brewing)
- Sjoemel Radler, BA IJsbock (Kees), 23,8% erg zwaar voor een bier, maar steeds lekkerder naarmate het glaasje vorderde, veel drop in de afdronk
- Kupola & Pastila imperial stout (AF brew/Molen collab.)
- Anchoves Imperial Stout (cervesas Dougall's). Het ansjovisje erbij had verder niet zoveel met het bier te maken...
- Barrel project 18.12, wine barrel aged saison (Kees)

Eervolle vermeldingen:
- Hel & Verdoemenis Oreo Sherry BA (de Molen)
- Bederatzi Tonka Bean (Basquery Brewery)
- Caramel Fudge Stout, Woodford reserve BA (Kees), zoet en wat plakkerig maar nog binnen het betamelijke.
- Herbie Kveik (Klostergarden Handbryggeri), gruitbier
- Leevike Spiced Winter Sour (Pohjala), bier dat aan glühwein deed denken, maar dan wél lekker

Verder nog een heleboel lekkere session IPA's, Saisons en Sour Ales geproeft, maar ben een beetje kwijt welke nu echt de toppers waren.

Negatieve opvallers:
- Pizza Hawaii Pale Ale (Kees), tja een kakafonie van niet bij elkaar passende smaken.
- Mellomveien Stout (Klostergarden Handbryggeri), zelden zo'n waterige stout gehad. Doe mij dan maar Guiness.
- Zwart & Zwaar Imperial Chipolata Stout, overdreven smaaktoevoeging zoals wel vaker bij de Molen (en dus niet lekker meer na 1 of 2 slokken)
2 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1930
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 12 Okt 2018, 20:22

Een La Trappe Bock buiten bij de vuurkorf. Op 12 oktober. Wat een woest genoegen.
0 x
Afbeelding

pascaldo
Senior
Senior
Berichten: 261
Lid geworden op: 24 Dec 2017, 09:20
Locatie: Noord-Brabant(zuid-oost)

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor pascaldo » 12 Okt 2018, 20:49

Brand dubbel bok :smullen
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Okt 2018, 21:35

Wat ik wel een beetje heb met al die artisanale bieren dat het ook vaak (te vaak?) tegenvalt. Meestal best wel prijzig per flesje en heb je een keer een lekker exemplaar wordt het niet meer gemaakt of is het op zijn minst niet meer verkrijgbaar (net een single cask whisky).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Geert
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 Jun 2013, 17:26

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Geert » 06 Jan 2019, 00:27

Ik had van de week de Willy Tonka #4 van brouwerij De Moersleutel op. Erg lekker stout bier met veel chocola!
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 15 Apr 2019, 21:04

De laatste dagen wat meer bier, omdat ik vanwege hooikoorts een stuk minder ruik.

Nu in het glas,

Jopen Ex-Girlfriend :lekker

P1030212.JPG
P1030212.JPG (509.03 KiB) 1729 keer bekeken
0 x


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten