Whiskyreis SQ 01/2016

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Aug 2015, 00:30

Taita schreef:Ik ben net terug van twee weken rondreis door Schotland. Het was een actieve vakantie van Nosun die me prima bevallen is. In het programma zit onder andere mountainbiken en de beklimming van de Ben Nevis. Verder hebben we de Talisker destilleerderij op Skye bezocht. Dat was erg leuk en je krijgt een goede indruk van het hele proces met voor mij toch wel wat nieuwe weetjes. Op skye heb ik ook nog ouderwetse turfgroeves gezien die daar nog steeds voor lokaal gebruik gebruikt worden. De turf voor Talisker komt overigens niet meer van Skye. In de highlands en speyside nog veel andere destileerderijen gezien, maar niet bezocht. Maar wat zijn de prijzen hoog in Schotland! Je betaalt ongeveer in ponden wat je hier in euro's betaalt. De volgende keer neem ik dan ook whisky uit Nederland mee :D


Klinkt als een hele leuke ervaring, en veel geleerd zo te horen! (Ik wist 't ook nog niet..). Talisker is toch wel vrij uniek om te bezoeken omdat het enigszins geïsoleerd op Skye ligt, die heb je dus maar vast meegenomen, top! :goedgedaan Dat de prijzen op monkey-island (een stuk) hoger zijn dan hier heb ik al een aantal keer ondervonden indd. :lekker
0 x
2 ∞ & →

Taita
Actief lid
Actief lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 Mar 2014, 19:29

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor Taita » 02 Aug 2015, 08:39

Zeker een bijzondere ervaring. Naast de destilleerderij die in het plaatsje Carbost ligt zijn we ook in vallei van het riviertje de Talisker geweest waar we het Talisker house hebben gezien en hebben wild gekampeerd aan de kust. We hebben een kampvuur gemaakt met als brandstof gedroogde Kelp die we op de rotsige kust vonden. De rook van dat vuur was heel bijzonder. Wat voor mij nieuw was is dat de mash (turfgedroogde gerst) door Talisker niet zelf gemaakt wordt, maar ingekocht. Vroeger werd de gerst op Skye verbouwd, maar tegenwoordig komt dat uit de lowlands. Het landschap van Skye is bijzonder met ruige bergen en rotsformaties en heuvels overdekt met heide en varens. Hoewel we in het algemeen goed weer hadden in Schotland was het net daar zeer slecht (horizontale regen) waardoor we de wandelingen hebben moeten cancellen.

Wij hebben de reis gemaakt met de nachtboot van IJmuiden naar Newcastle. Dat is ook een leuke ervaring als je je auto mee wilt nemen. Aan boord wordt (taxfree) whisky verkocht. Helaas betekent taxfree niet marginfree, de prijzen liggen aanmerkelijk boven het Nederlandse internet niveau. Wat wel leuk is is dat je daar gratis een behoorlijk assortiment whisky's kunt proeven. In plastic bekertjes, dat dan weer wel, maar toch handig als alternatief voor samples.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hfos
Senior
Senior
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 Nov 2013, 14:38
Locatie: Eindhoven

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor hfos » 02 Aug 2015, 21:21

squaadgras schreef:Holymoly wat een informatie. Ik word er helemaal enthousiast van (was het maar januari).


Man, IK word hier nog wel enthousiast van! Vorig jaar met mijn vader naar Schotland geweest, Inverness, via Oban naar Islay en ik moet zeggen dat dat helemaal prima was. Mijn vader geeft niets om whisky maar hij vindt rijden en bezienswaardigheden in Schotland helemaal leuk dus we hadden er allebei wel iets aan.
Ik zou niet teveel alleen maar whisky-achtige dingen doen, er zijn veel andere aardige dingen te zien daar. Maar goed, dat loopt ook weer niet weg... :schotland
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Aug 2015, 00:31

hfos schreef:
squaadgras schreef:Holymoly wat een informatie. Ik word er helemaal enthousiast van (was het maar januari).


Man, IK word hier nog wel enthousiast van! Vorig jaar met mijn vader naar Schotland geweest, Inverness, via Oban naar Islay en ik moet zeggen dat dat helemaal prima was. Mijn vader geeft niets om whisky maar hij vindt rijden en bezienswaardigheden in Schotland helemaal leuk dus we hadden er allebei wel iets aan.
Ik zou niet teveel alleen maar whisky-achtige dingen doen, er zijn veel andere aardige dingen te zien daar. Maar goed, dat loopt ook weer niet weg... :schotland


Klinkt ook helemaal goud. Nog tips voor 'gewone' bezienswaardigheden? Wil sws. langs Nessie, en hou erg van de natuur, dus een wandelingtje hier en daar gaat zeker gemaakt worden (en niet alleen van de bar naar m'n kamer.. :P )
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Sep 2015, 15:19

Hey allemaal, er is een aantal weken overheen gegaan maar de whiskyreis krijgt meer gestalte:



Groen betekent een activiteit die eigenlijk al vaststaat ('must-see').

Mijn vraag is; in Speyside zijn zoveel leuke distilleerderijen.. wat zijn de leukste? (op aanraden al BenRomach in de shortlist gezet). Zoals je ziet heb ik momenteel 'de groten' opgenomen maar zou het leuk vinden om ook een ietwat minder bekende te bezoeken (een Mortlach, Tamdhu, etc.)

M.a.w. wat is must-see in Spey?

Edit; het is de bedoeling om max. 2 distilleerderijen per dag te doen (buitenom evt. andere activiteiten), dus als er meer op een dag staan gepland moet er een keuze worden gemaakt t.z.t.
2 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor MBC » 06 Sep 2015, 16:47

squaadgras schreef:Hey allemaal, er is een aantal weken overheen gegaan maar de whiskyreis krijgt meer gestalte:

...


Ziet er goed uit zeg, hiermee ga je absoluut een boel highlights zien en genieten :duimop .

Nog wat (mijn persoonlijke) voorkeuren die je natuurlijk vrijelijk naast je neer mag leggen ;)

- Balvenie is inderdaad een topper, maar vergeet deze niet van te voren te boeken (max ongeveer 12 personen per dag)
- Op Islay zou ik eerder (of ook) voor Bruichladdich gaan. Als je daar de "Warehouse Experience" tour kan boeken is dat zeker de moeite waard :smullen
- Ardbeg vond ik (wederom persoonlijk) meer de moeite waard dan Lagavulin
- Caol Ila heb je al optioneel staan, deze vond ik redelijk tegen vallen

Veel plezier verder met de voorbereiding en natuurlijk de reis zelf :schotland
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Sep 2015, 20:45

MBC schreef:Heel veel mooie tips.


Dank u! Heb alweer het 1 en ander aangepast a.d.h.v. de tips! Binnenkort nog eens een paar Ardbegs naast Lagavulins zetten op een eind oordeel te vellen! :lekker

Balvenie wordt as we speak vastgelegd! Heb er zin aan, word mijn eerste keer Schotland! :goedgedaan
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor MBC » 06 Sep 2015, 21:07

squaadgras schreef:Dank u! Heb alweer het 1 en ander aangepast a.d.h.v. de tips! Binnenkort nog eens een paar Ardbegs naast Lagavulins zetten op een eind oordeel te vellen! :lekker

Balvenie wordt as we speak vastgelegd! Heb er zin aan, word mijn eerste keer Schotland! :goedgedaan


Ik zou niet eens zeker weten welke Whiskies ik lekkerder vind, maar ik vond in ieder geval de tour en tastings bij Ardbeg indrukwekkender ;)
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 07 Sep 2015, 00:26

Bij Glengoyne kun je kiezen tussen 2 tour voor het zelfde bedrag als ik me niet vergis. De ene is Whisky & Chocolate Matching waarbij je de 12 krijgt in het begin en vervolgens de 15 en 21 met bijbehordende chocolade (2 stuks per dram) ,erg lekker. De andere is de tour met dus wederom de 12yo, met daarna een tasting met de 18, 21 en CS.

Ik heb een maand geleden de Chocolate tour gedaan en daarna in de shop de CS gekregen (van tevoren gevraagd of een dergelijke combi mogelijk was)
Aanrader!!

P.S. in de bus van Glasgow naar de distillery zeggen dat je naar de distilery gaat, krijg je en 10% kortingsbon :)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1026
Lid geworden op: 02 Jun 2015, 23:03

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 07 Sep 2015, 10:30

Ik zie dat je ook Aberlour op het programma hebt, dat zou mijn aanrader zijn voor de Speyside.
Geweldig mooie distilleerderij, uitgebreide rondleiding en misschien wel het knuste winkeltje van allen.
(En over de proeverij nog maar te zwijgen.)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Sep 2015, 19:25

Heb het nog niet voorbij zien komen maar hoe zit het met haggis?? Ook een must om te eten/proeven als je daar bent of zeg je bij voorbaat al "niks voor mij"?

(Zat net bizarre foods te kijken) :smullen
1 x
Afbeelding

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 07 Sep 2015, 19:49

Haggis is geweldig (gister nog gehad in Enschede :bigsmile )..
Zeker proeven, heeft wat weg van bloedworst qua textuur. Is gewoon vlees (niet meer echt orgaanvlees in een schapenmaag) met havermout en kruiden. Als je in Schotland bent zeker naast de whisky een must.

Ook Irn-Bru moet je geproefd hebben. You love it or hate it. Het is een Schotse frisdrank, gewoon een blikje halen in de supermarkt!
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 07 Sep 2015, 20:33

Me pa begon ook al over Haggis, gevulde schapenmaag... Ik heb het totaal niet op orgaanvlees, maar de avonturier in mij zegt; toch eens proberen. Zal er wel op neerkomen dat vaders bestelt, en ik vorkie meeprik. Naast m'n 500's grams steak! :P

Frisdankje ga ik meepakken, benieuwd.. waar smaakt 't naar?
0 x
2 ∞ & →

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 07 Sep 2015, 20:49

Weet niet of er tegenwoordig nog orgaanvlees in Haggis zit. Ik proef het in ieder geval niet..
Irn Bru (spreek uit Iron Brew) heeft een interessante smaak, sommigen vinden het lekker, sommigen niet. Ik ga niet verklappen wat het is, laat je verrassen. Het is erg zoet, dat zeg ik vast...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Sep 2015, 16:04

Zojuist Balvenie, Aberlour (beide Speyside), Cadenhead, Springbank, Glengyle (allen Campbeltown), Bunna & Laphroaig (Islay) vast kunnen leggen.

Bij Bunna combinatie van de Standard Tour (rondje distilleerderij) + Warehouse Tasting Tour (casks proeven + flesje afvullen), zelfde geldt eigenlijk voor Laphroaig waar wij de Distillers Wares gaan doen. De andere distilleerderijen nog even bekijken wat leuk is.. erg benieuwd naar Bruichladdich en Bowmore ook! :goedgedaan
1 x
2 ∞ & →


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast