Aan te raden distillery shops

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
JeroendeR
Actief lid
Actief lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 Jul 2022, 18:30
Locatie: Amsterdam

Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor JeroendeR » 28 Mar 2024, 08:19

Ik ga in April voor het eerst naar Islay & Jura (2 dagen) en campbelltown (1.5 dag) en wil natuurlijk ook wat flesjes terug meenemen.

Aangezien ik met het vliegtuig reis, kan ik niet veel meenemen en moet ik dus heel selectief zijn.

Welke distillery shops zijn het waard om te bezoeken? M.a.w. bij welke shops heb je de grootste kans om bijzondere flessen te vinden die niet in Nederland te koop zijn?


Zelf dacht ik aan Bowmore en Jura (omdat je hier vrijwel alleen de standaard expressies kunt vinden)

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen bij distillery shops in andere Schotse regio’s aangezien ik al nadenk over een volgende reis :Slainte

Alvast dank!
0 x

Ivan_Butt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 Nov 2023, 15:54
Locatie: Achterhoek

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor Ivan_Butt » 28 Mar 2024, 08:38

Hoi Jeroen,

Ik ken jouw smaak natuurlijk niet, maar ben vorig jaar o.a. bij Springbank geweest. Dat kan ik zeker aanraden. Zorg alleen dat je vroeg genoeg voor opening daar bent, dan zou je nog een mooie cage botteling kunnen meepakken. V.w.b. het reizen met het vliegtuig, wij waren vorig jaar met z'n drieën en hadden 1 grote ruimkoffer vol met 10 flessen. Deze wilde wij netjes aangeven maar verrassend genoeg mochten van de douanier gewoon doorlopen :o
2 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior
Berichten: 165
Lid geworden op: 13 Jun 2023, 09:53
Locatie: Noord Holland

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 28 Mar 2024, 10:23

Bij Springbank kun je zoals Ivan_Butt aangeeft idd proberen een cage bottle te scoren, ook wel 'Duty Paid Samples'. Die zullen heel moeilijk zijn om hier te krijgen omdat ze alleen bij de distillery zelf worden verkocht. Verder heeft Springbank in hun bottle shop ook een soort grote infinity flessen staan van elk van hun expressies, je weet niet precies wat erin zit maar het zal een mengelmoes zijn van verschillende vaten. Deze kun je gratis proeven en ik heb zelf de Springbank en Longrow variant meegenomen, waarvan vooral die Longrow een van mijn favoriete flessen in mijn kast is geworden.

In Campbeltown kun je ook naar Cadenheads, een onafhankelijke bottelaar van dezelfde eigenaren als Springbank. Ze hebben hun EU franchises recent gesloten en dus zijn sommige flessen lastiger te krijgen in Nederland. De Original Collection (46%) kun je hier nog wel kopen maar de Authentic Collection (cask strength) is een stuk lastiger. Daar zit ook echt goed spul tussen. Je kunt ook de Cadenheads Warehouse tasting doen waarna je de kans krijgt om flessen te kopen die je bij de proeverij hebt gehad en wellicht niet op andere manieren to krijgen zijn.

Mijn laatste trip naar Islay is al een tijdje geleden dus daar heb ik minder info voor je. Ik lees wel vaak op Reddit dat de Bunnahabhain Warehouse 9 tasting erg goed is en dat je ook distillery exclusives die je daar proeft kunt kopen. Is iets wat zeker op mijn lijstje staat als ik weer die kant op ga.

En wat betreft het terugnemen, ook ik heb regelmatig een flinke koffer met heel wat flessen zonder problemen Schiphol uitgerold, blijft misschien een risico maar tot nu toe geen problemen gehad.
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Mar 2024, 11:18

Inderdaad op Campbeltown naar Springbank en Cadenheads.
Bij Scotia kan ik je ook aanraden om even de kleine flesjes die achter de bar staan te proeven en er een paar van mee te nemen. Dat zijn geloof ik 250ml flesjes, maar wel het beste van het beste van Scotia.

Bij Cadenheads vooral je in de watten laten leggen in de shop. Dat werkt het beste als je ook hun Warehouse tour hebt gedaan en daar een flesje aanschaft (die bottelen ze dan terwijl je in de shop wacht en ondertussen moet je natuurlijk geen droge bek krijgen).

Desalniettemin is het wel een beetje tricky met het meenemen. Er hoeft natuurlijk maar één stagiaire bij de douane te zitten die nog punten moet scoren...
1 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2472
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Mar 2024, 16:47

Wat de mannen hierboven zeggen over Campbeltown.

Wij gaan in mei naar Islay dus kan je daar nu niks zinnigs over zeggen. Wij zijn in 2017 daar geweest en geloof het of niet, NUL flessen gekocht! :shock:
Als ik dan bedenk dat we twee jaar geleden met één volle koffer terugkwamen uit de Highlands en vorig jaar met twee vele koffers uit de Speyside hebben we ons koopgedrag wel aangepast.
Beide keren netjes langs de douane op Schiphol gelopen maar beide keren konden we zo doorlopen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Mar 2024, 17:03

Ivan_Butt schreef:Hoi Jeroen,
Zorg alleen dat je vroeg genoeg voor opening daar bent, dan zou je nog een mooie cage botteling kunnen meepakken.


Gewoon de 'Barley to Bottle Tour' boeken en zorgen dat de dames in de shop dat ook weten. :bigsmile Dan loop je na de blending sessie de shop in en als er alleen jong spul staat vraag je vriendelijk of ze ook wat meer matured hebben. En die hebben ze, maar die zetten ze nooit direct in die cage juist omdat ze die niet gunnen aan die vliegende ratten die als mongolen elkaar nog net niet in elkaar meppen voor een 6 yo. :P
In ons geval kwam er wat aan 15 - 16 yo Springbank - Longrow en Hazelburn tevoorschijn.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1927
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 28 Mar 2024, 18:31

defeatless schreef:Desalniettemin is het wel een beetje tricky met het meenemen. Er hoeft natuurlijk maar één stagiaire bij de douane te zitten die nog punten moet scoren...


In dat geval is het dan denk ik handig om te wijzen op het zogenaamde reizigerstarief: meer info.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JeroendeR
Actief lid
Actief lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 Jul 2022, 18:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor JeroendeR » 28 Mar 2024, 20:20

Superbedankt allemaal!!

Ik ga sowieso de warehouse tasting van Cadenheads doen en een tour bij Springbank.

Qua Schiphol ga ik denk ik hetzelfde doen als jullie. Netjes zeggen dat ik “enkele flesjes” heb gekocht en dan maar duimen dat de stagiair er niet staat.
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2472
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Aan te raden distillery shops

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Mar 2024, 20:26

JeroendeR schreef:Qua Schiphol ga ik denk ik hetzelfde doen als jullie. Netjes zeggen dat ik “enkele flesjes” heb gekocht en dan maar duimen dat de stagiair er niet staat.


2 jaar geleden stond er helemaal niemand en vorig jaar hadden ze het te druk met op hun telefoon kijken dus zijn we ook gewoon doorgewandeld.
1 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten