pyro-tukker, nieuw hier.

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

pyro-tukker, nieuw hier.

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 13 Apr 2011, 22:27

Het is wel zo netjes om je even voor te stellen als je ergens nieuw bent. Dus dan doe ik dat even.

Ik ben 18 jaar en mijn echte naam is: Michiel. Ik drink nu ongeveer een half jaartje whisk(e)ys en eigenlijk vind ik het wel zo lekker en leuk dat ik er toch meer over wil leren. Ik heb nog niet super veel geproefd, maar hier een klein lijstje met whisk(e)ys die ik heb gehad (sommige waren van die proef-flesjes met 0,04L ): Jack Daniels, blackwood, longwood. westpoint bourbon en statesman, four roses, red label, kentucky highway (?) en nog een paar whisk(e)ys maar daar weet ik even neit de naam van. Ik heb nu thuis nog was Jack daniels staan en en nieuwe fles die ik laatst heb gekocht. Ik weet daar zo de naam niet van. Tot nu toe vond ik blackwood de beste, helaas was dit een proefverpakking.

Nu heb ik nog een glas van jack daniels, een rond open glas. Maar binnenkort wil ik ook even een echt whiskey glas aanschaffen. Dat hoort er toch bij als je 'serieus' bezig gaat met whisk(e)ys.

Ik hoop hier veel te leren, want eigenlijk weet ik er nog niks over. Ik proef verschillen en ik kan soms ook nog wel herkennen waar het naar smaakt, maar niet echt heel goed. Dus alle tips zijn welkom.

Overigens voor de mensen die afvragen waar mijn naam vandaan komt (pyro-tukker). Ik kom uit Twente en ben een echte tukker, vandaar tukker. En mijn grootste hobby is vuurwerk. Helaas kan dat maar 1 dag per jaar (voor een vuurwerk liefhebber eigenlijk 3 dagen per jaar). Pyro betekend iets als vuur(werk). Vandaar de naam.

Ik hoop dat ik hier veel kan leren en veel plezier heb (Y)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: pyro-tukker, nieuw hier.

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Apr 2011, 22:43

Hi welkom Michiel.

Ja zeker één van de jongste hier. Leuk.
Honderd jaar of zo geleden ben ik ook jong begonnen. Mijn eerste echte single malt toen ik 17 was. Een leuke selectie Amerikanen heb je (niks mis mee hoor !) maar zoals je hier snel zult leren zijn het vooral de Malt en SIngle Malt whiskies en ook wel de Schotse versies daarvan die de boventoon voeren.

Kijk voor de verandering maar eens in dit, nieuwkomer onderwerp: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ? :bottomsup
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Apr 2011, 08:39

Welkom Michiel! Leuk dat je zelf als whisk(e)y schrijft! :goedgedaan

Een aantal whiskies die je noemt herken ik uit de winkels in Duitsland :-)

Een "echt" whiskyglas... Kijk hier maar eens: Welk glas en waar te koop. En smaken herkennen: zie ook Is het onderscheiden van smaken te leren?. Maar vooral is het, zoals bij elke hobby: ervaring opdoen!

Veel plezier en als je een vraag hebt: stel hem gerust!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

roelieboelie
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor roelieboelie » 14 Apr 2011, 20:18

Welkom op het forum. Ik ben ook beginner en heb al de nodige dingetjes aangeschaft :D ik zou zeggen, lees mijn topic ook eens door (roelieboelie) voor nuttige linkjes en post en lees op je gemak het forum, er staat ontzettend veel nuttige informatie!!!

Ik heb er voor gekozen om zoveel mogelijk verschillende soorten whiskys te kopen als starter. En malt...een blend...een bourbon...en dan ook nog van verschillende streken zodat ik de verschillen onderling goed kan proeven.

Een leuk whisky glas is Glencairn, mocht je geen geschikt glas vinden.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 14 Apr 2011, 20:42

Welkom op dit forum, Michiel en veel plezier hier. Beter 'n pyro-tukker hier dan 'n pyromaan, alhoewel ik eerlijk moet bekennen, dat ik 'n bloedhekel heb aan vuurwerk. Maar dat 'n andere keer, hè.

Tip: 'n ontdekkingstocht beginnen door de diverse whiskygebieden in Schotland, met daarbij de eilanden, er vooral veel over lezen en gaandeweg ontstaat er dan 'n plan bij je zelf, hoe je 't een en ander gaat aanpakken. Nog één hele goede raad(en je weet, die is duur, maar dat is de whisky ook!), doe alles op je gemak, lees, lees en lees! Probeer niet té impulsief te handelen, alhoewel je daar natuurlijk absoluut wel de leeftijd voor hebt! Ik begon ooit ook op jou leeftijd.

Goede whisky-reis!

:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Apr 2011, 09:45

BTW als ik aan vuurwerk denk icm whisky, denk ik aan Springbank! Zoek maar eens door het forum op vuurwerk :-)
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 15 Apr 2011, 11:36

Iedereen bedankt voor de tips :duimop

Ik hoor wel dat ik veel moet proeven om het te leren proeven. Ik was al bezig zoveel mogelijk te proeven, dus daar ga ik maar eens mee verder.

Inmiddels weet ik de naam van de whisky die ik thuis heb ook weer: Dean's whisky. Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar het is vrijdag en meestal drink ik vrijdag altijd een whisk(e)y'tje. Verder drink ik bij vrienden ook nog wel eens whisk(e)y, dus ik denk wel dat het goed komt met het vele proeven.

Overigens, ik kwam altijd in de war met wanneer het nu whiskey/whisky is. Ik heb daar een klein ezelsbruggetje op (misschien heel dom en kunnen jullie die al, maar toch.). In Schotland en Canada zit geen 'e' vandaar dat je het zonder 'e' schrijft. In Ierse en Amerikaanse zit wel een 'e' dus schrijf je het wel met een 'e'.

Zoals jullie al zeggen, ik moet gewoon veel lezen en ervaring opdoen, eigenlijk zoals met elke hobby :D
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2011, 12:38

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Apr 2011, 13:18

JayDie schreef:Een aantal whiskies die je noemt herken ik uit de winkels in Duitsland :-)

pyro-tukker schreef:Inmiddels weet ik de naam van de whisky die ik thuis heb ook weer: Dean's whisky.

...en ook die ken ik uit Duitsland ;-) Niet geproefd, maar van de aanbiedingsfolders bv. bij de Trinkgut. 8-)
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 15 Apr 2011, 14:21

Klopt deze komt uit Duitsland. Was niet echt duur (11-13 euro) en ik had hem nog nooit gehad, dus heb hem maar meegenomen. Verder komen ze trouwens niet uit Duitsland. Alleen die Kentucky Highway komt er weg (een kameraad heeft die gekocht). Verder heb ik eigenlijk alles in Nederland gekocht of gekregen ( 4 sample verpakking van 4 whisk(e)y's). Ach ik woon zowat op de grens, dus vaak halen we onze drank in Duitsland, dat scheelt vaak toch een paar euro per fles.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Apr 2011, 16:20

pyro-tukker schreef:Ach ik woon zowat op de grens, dus vaak halen we onze drank in Duitsland, dat scheelt vaak toch een paar euro per fles.

...behalve voor de Single Malts :-( Zie m'n onderzoekje van vorig jaar...
pyro-tukker schreef:Was niet echt duur (11-13 euro)

...en in de aanbieding nog goedkoper :o

Die Westpoint / Clarke´s komt van de Aldi in Duitsland. Ik heb hem ook eens gehaald uit nieuwsgierigheid ;)
0 x

pyro-tukker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pyro-tukker » 15 Apr 2011, 20:29

Die Westwood had ik in zo'n sample flesje, dus niet uit Duitsland. Verder heb ik deze ook nog nooit gezien, misschien omdat ik er ook niet echt op heb gelet. 8,5- is wel heel goedkoop, ik weet haast zeker dat die van mij 11 euro kostte. Trouwens in dat onderzoek stond dat een Jim Bean 10 euro kost, waar ik mijn whisk(e)y heb gekocht was die geloof ik 8 euro.

Ik heb nog niet zoveel whisk(e)y's gekocht, dus ik kan eigenlijk ook niet zo heel veel vergelijken. Als ik weer wat koop dan zal ik eens vergelijken of het in Duitsland goedkoper/duurder is.

Overigens, ik heb nog nooit Jameson gehad. Is het een aanrader om dit te kopen of zeggen jullie dat je het beter een keer ergens kunt bestellen/proeven i.p.v een hele fles te kopen?
0 x

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 16 Apr 2011, 02:39

Welkom op dit mooie forum Michiel! :bigsmile
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”