Malt Whisky Yearbook YYYY ( verschillende auteurs)

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Malt Whisky Yearbook YYYY ( verschillende auteurs)

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 Aug 2009, 19:38

Niet een diepte boek zoals die van Brilleman. Maar weer een vol wetenswaardigheden en roddels uit de industrie.
Je kan sample pages lezen op www.maltwhiskyyearbook.com
Ik ga zeker ook 2010 kopen als het uitkomt. De opening dit jaar ging over de World Whiskies Conference en er waren uitreksels van de lezingen van Paul Walsh de CEO van Diageo *spuug* *tuig*, en over Dr. Vijay Mallya die voor een scamele 600 miljoen pond Whyte and Mackay ff opkocht. Verder artikelen over de nachtmerrie van een nieuw disillerder en nieuwtjes en weetjes van de Scotch Whisky Association de machtige bescherm heren van Scotch. Dan een beschrijving van verreweg de meeste distillrderijen met smaaknotities gelukkig zonder die verfoeilijke cijfers en een uitleg over smaakwielen en de tegenwoordige versimpeling daarvan. Ik ben vooral gecharmeerd dat ze gewoon het lef hebben om kritisch te zijn op de "grote jongens" zoals Diageo * spuug* ( sorry ik kan het niet laten) en een stukje humor. Te bestellen bij http://www.whiskyboeken.nl/nieuw.htm voor slechts €17:50. Niet veel geld voor een boek die erg lekker leest zeker als je op vacantie bent.
Helaas alleen in het Engels, maar als je niet gewend bent om in het Engels te lezen zou ik zeggen, gewoon doen en na de eerst avond weet je niet beter. Dan gaat het vanzelf. net als links rijden trouwens ;)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Malt Whisky Yearbook YYYY ( verschillende auteurs)

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 17 Aug 2009, 09:25

Prima naslagwerk voor tijdlijnen m.b.t. distilleerderijen. De artikelen zijn elk jaar nieuw en af en toe lekker prikkelend. Onderstaand mijn recensie van MWY 2009:

Is dat nou echt nodig, elk jaar een update van het boek dat bij het verschijnen in 2006 een instant klassieker werd? Op internet kun je toch veel sneller nieuwe informatie achterhalen en dit type boeken is toch al verouderd zodra het van de persen rolt?
Dat hoorde ik diverse mensen vragen na het verschijnen van editie 2009. ‘t Is echter hoe je het bekijkt. Het MWY is en blijft een uitstekend naslagwerk en Ingvar Ronde zorgt er nauwgezet voor zoveel mogelijk wijzigingen in de whiskywereld aan te passen in elke nieuwe editie. Complimenten daarvoor!
Daarnaast weet Ronde ook diverse schrijvers ertoe te bewegen om nieuwe artikelen te leveren. Ian Buxton rapporteert over de World Whisky Conference; Charles MacLean duikt in de geschiedenis; Gavin Smith levert een bijdrage met So you want to build a whisky distillery; Walter Schobert mijmert over Islay; Dominic Roskrow heeft zich geworpen op de opkomst van whiskies uit de Nieuwe Wereld en David Stirk vergelijkt een aantal classificatiemethoden met elkaar.
In editie 2009 zijn tevens enkele nieuwe rubrieken toegevoegd, zoals Whisky Awards en Independent Bottlers. De whiskywebsites hebben nu met Whisky on the Internet een apart hoofdstukje gekregen. Voorheen waren ze nog geschaard te vinden onder Books and Magazines.
De sectie met tabellen en statistieken is altijd handig en weer zover als mogelijk ibijgewerkt.
Ten opzichte van de vorige 3 edities is er 1 nieuwtje wat de omslag ook heeft gehaald. Er staan nu tasting notes bij de Schotse single malts van de hand van Dominic Roskrow en David Stirk. Het zijn korte, kernachtige beschrijvingen van de officiële distillery-bottelingen, een enkele uitzondering daargelaten. Er wordt geen waardeoordeel in de vorm van scores gegeven. De notities zijn exclusief voor MWY samengesteld.
Wie er prijs op stelt om een handig naslagwerk bij de hand te hebben in boekvorm, doet er goed aan om een exemplaar aan te schaffen. De inleidende artikelen zijn een extra cadeautje. Omvang, uitvoering en prijs zijn gelijk gebleven aan de 2008-editie. £ 12,95; Biij www.whiskyboeken.nl is MWY 2009 inmiddels te koop voor € 17,50.
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”