The Passionate Revelations of a Scotch Whisky Master Blender.
Erg informatieve boek van Richard paterson de charismatische master blender van Whyte and Mackay. Ik heb hem op Jura ontmoet ( Jura, Dalmore en fettercairn zijn ook van Whyte and Mackay) en was onder de indruk van zijn persoonlijkheid. In een vorig leven was hij denk ik cabaretier geweest. Erg amusant om een blending masterclass met hem te doen.
Naast dit allemaal een leuk informatieve boek over de industrie en hoe dat zich door vele crisis tijden heen heeft geworsteld. Mijn oudste zus kende zijn vader toen zij bij Chivas werkte. Toen werkte Richard's vader als "whisky broker" in Glasgow. Richard Paterson kan je ook op youtube zien en is zeer de moeite waard. Zijn boek werd geschreven samen met niemand minder dan Gavin D Smith de bekende whisky schrijver. Vol leuke anectdotes en de donkere kant van aggresieve overnames komt ook aanbod waar je een inzicht krijgt in de machtige mensen die mensen aannemen en ontslaan.
Naast dit allemaal een hele leuke inzicht in de kunst van het blenden. Zijn stelling is dat een "goede " blend meer is dan een optelsom van de ingredienten. Het is als een orkest. Een solo insturment is mooi, maar samenspel onder leiding van een dirigent is ook erg mooi. Hij ziet zichzelf als dirigent.
Alleen in Engels verkrijbaar ( denk ik) maar als je passie verder gaat dan allen het proeven van single malts, zeer de moeite waard en een aanrader. Ook gewoon een leuk verhaal
Goodness Nose. Richard Paterson
Re: Goodness Nose. Richard Paterson
Jock schreef:Zijn stelling is dat een "goede " blend meer is dan een optelsom van de ingredienten. Het is als een orkest. Een solo insturment is mooi, maar samenspel onder leiding van een dirigent is ook erg mooi. Hij ziet zichzelf als dirigent.
Grappig... Jock, ben je ook bij "The Glenturret" geweest? "The Famous Grouse Experience"? Tijdens die rondleiding kom je uiteindelijk bij het verhaal dat de Famous Grouse een blend is en dat de whiskies welke daarin zitten (oa The Glenturret, Glenrothes, Highland Park en Macallan) per stuk een eigen sound hebben (je hoort dan een toon), maar als je al die tonen achter elkaar zet, krijg je dat deuntje van de Famous Grouse!
Wie zou het van wie hebben
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

JayDie schreef:Jock schreef:Zijn stelling is dat een "goede " blend meer is dan een optelsom van de ingredienten. Het is als een orkest. Een solo insturment is mooi, maar samenspel onder leiding van een dirigent is ook erg mooi. Hij ziet zichzelf als dirigent.
Grappig... Jock, ben je ook bij "The Glenturret" geweest? "The Famous Grouse Experience"? Tijdens die rondleiding kom je uiteindelijk bij het verhaal dat de Famous Grouse een blend is en dat de whiskies welke daarin zitten (oa The Glenturret, Glenrothes, Highland Park en Macallan) per stuk een eigen sound hebben (je hoort dan een toon), maar als je al die tonen achter elkaar zet, krijg je dat deuntje van de Famous Grouse!
Wie zou het van wie hebben
Ben wel bij de Famous Grouse experience geweest omdat ik erg vaak in Perthshire ben als ik in Schotland kom. Maar wat Paterson bedoelde was iets anders dan het werkelijk geluid. Maar het was een vergelijking dat blends altijd verschillende grain whiskies en single malts zijn. Allemaal prachtig in hun eigen recht, maar tezamen een mooi geheel vormen.
Ik was lang geleden bij Famous Grouse en toen hadden ze dat nog niet van vaten die allemaal een eigen geluid hebben. Wel grappig natuurlijk
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Het gebeurt niet vaak dat ik een boek niet kan wegleggen. Dat overkwam me met Goodness Nose van Richard Paterson en Gavin Smith. Ik heb het in één ruk uitgelezen. Het is fascinerend te lezen hoe Paterson als 8-jarig jongetje door zijn vader werd ingewijd in de wereld van whisky en wat er in de vijftig jaar daarna met hem gebeurde. Het is niet alleen een boeiende autobiografie maar ook een prachtig historisch document van wat er zich de afgelopen vijf decennia in de Schotse whisky industrie heeft afgespeeld. Gavin Smith schildert met zijn grote kennis over de geschiedenis van uisge beatha een prachtige achtergrond voor het verhaal van Richard.
Het boek is in negen hoofdstukken onderverdeeld. Het eerste heet heel toepasselijk Raw Spirit en het laatste Fully Matured. In de tussenliggende zeven hoofdstukken reizen we mee door Paterson’s professionele leven en bezoeken en passant een aantal distilleerderijen waar hij een speciale band mee heeft, zoals Glen Scotia, Dalmore, Fettercairn en Jura. Alles uiteraard doordrenkt met Whyte & Mackay, de blend die Paterson tot in de perfectie heeft ontwikkeld.
Bijzonder onderhoudend is de wijze waarop hij beschrijft hoe een blend gemaakt moet worden. Hij gebruikt daarbij de analogie van gasten aan een whisky diner. Ook geeft hij openhartig inzage in de wijze waarop hij single malts en grain whiskies classificeert en wat een excellente blend nodig heeft. Het boek eindigt, hoe kan het ook anders, met de recente overname door United Breweries, het conglomeraat van de Indiase multimiljonair Vijay Mallya, die wijd en zijd bekend staat onder zijn bijnaam “The King of Good Times.”
Hoewel er in het boek veel jaartallen en productiecijfers staan verliest het verhaal nergens vaart en dat is al een grote verdienste op zich. Niet nadenken, gewoon kopen!
Het boek is in negen hoofdstukken onderverdeeld. Het eerste heet heel toepasselijk Raw Spirit en het laatste Fully Matured. In de tussenliggende zeven hoofdstukken reizen we mee door Paterson’s professionele leven en bezoeken en passant een aantal distilleerderijen waar hij een speciale band mee heeft, zoals Glen Scotia, Dalmore, Fettercairn en Jura. Alles uiteraard doordrenkt met Whyte & Mackay, de blend die Paterson tot in de perfectie heeft ontwikkeld.
Bijzonder onderhoudend is de wijze waarop hij beschrijft hoe een blend gemaakt moet worden. Hij gebruikt daarbij de analogie van gasten aan een whisky diner. Ook geeft hij openhartig inzage in de wijze waarop hij single malts en grain whiskies classificeert en wat een excellente blend nodig heeft. Het boek eindigt, hoe kan het ook anders, met de recente overname door United Breweries, het conglomeraat van de Indiase multimiljonair Vijay Mallya, die wijd en zijd bekend staat onder zijn bijnaam “The King of Good Times.”
Hoewel er in het boek veel jaartallen en productiecijfers staan verliest het verhaal nergens vaart en dat is al een grote verdienste op zich. Niet nadenken, gewoon kopen!
0 x
Heeft iemand de paperback? Ben benieuwd of dat een paperback ala "Peat, Smoke and Spirit" is (dus zonder illustraties of misschien een enkele 'vage' zwart wit illustratie) of met glossy tussenpagina's voor de foto's...
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”