Bourbon & Blues - De Springbank Editie
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Bourbon & Blues - De Springbank Editie
Beste Forumers,
Het is zover. Bourbon & Blues - de Springbank Editie is naar de drukker. Net op tijd, want het boek zal, zoals het er nu naar uitziet, op een bekend whiskyfestival in het noorden des lands officieel ten doop worden gehouden. samen met Springbank - The Blues Edition.
Enkele bijzonderheden:
In een gelimiteerde oplage van 1260 exemplaren zullen deze vatted Springbank en mijn nieuwste boek Bourbon & Blues in Nederlandse vertaling samen verpakt en gesealed worden tot een unieke uitgave, die uitsluitend bij slijters te verkrijgen zal zijn, want boekhandels mogen nu eenmaal geen sterke drank verkopen. De adviesverkoopprijs voor de consument wordt ca. €74,95 (volgens opgave van Fourcroy).
Eerst de whisky: Deze single malt is een vatting van 6 ex-bourbonvaten uit 1998 met opeenvolgende nummers, speciaal geselecteerd door Frank McHardy en ondergetekende voor Fourcroy Nederland, de importeur van Springbank. De whisky heet Springbank - The Blues Edition en is, net zoals de Jazz Edition uit 2010, op vatsterkte gebotteld.
Dan het boek: 240 pagina's lekker leesvoer, inclusief een full colour fotokatern van 16 pagina's met afbeeldingen van bourbon distilleerderijen in het midden van het boek. Het is ditmaal dus geen coffeetable book met heel veel foto's, maar echt verhalend, in de stijl van De Weg naar Craigellachie.
De foto's in het boek zijn door ons zelf gemaakt tijdens reizen door Kentucky en Tennessee (ja, ik weet dat daar geen bourbon wordt gemaakt, maar wacht maar af ...). Het boek is vormgegeven door Laurien Stam en de opmaak is verzorgd door Becky.
Het voorwoord is geschreven door Jim Rutledge, master distiller van Four Roses. Daarnaast heeft Jack McCray weer als contributing editor opgetreden, net zoals bij Whisky & Jazz.
En last but not least, onze eigen Bas van der Groep, aka KSBB, heeft ook een bijdrage geleverd door een eerdere versie van het manuscript te lezen en mij van enkele waardevolle adviezen te voorzien. Nogmaals dank Bas.Het boek is er alleen maar beter op geworden.
Wij zijn opgelucht en blij. Opgelucht dat het werk waaraan ik eind december 2009 begon in Charleston (zie de videoblog van Jock begin 2010) en eind januari 2011 de laatste hand legde in Zwolle, nu klaar is voor publicatie. Blij omdat ik al zolang een boek over bourbon wilde schrijven en het er nu eindelijk is. De ondertitel had ook kunnen luiden: De Weg naar Kentucky, maar daarvoor zit er echt teveel blues in !
Hans & Becky Offringa,
aka The Whisky Couple
Het is zover. Bourbon & Blues - de Springbank Editie is naar de drukker. Net op tijd, want het boek zal, zoals het er nu naar uitziet, op een bekend whiskyfestival in het noorden des lands officieel ten doop worden gehouden. samen met Springbank - The Blues Edition.
Enkele bijzonderheden:
In een gelimiteerde oplage van 1260 exemplaren zullen deze vatted Springbank en mijn nieuwste boek Bourbon & Blues in Nederlandse vertaling samen verpakt en gesealed worden tot een unieke uitgave, die uitsluitend bij slijters te verkrijgen zal zijn, want boekhandels mogen nu eenmaal geen sterke drank verkopen. De adviesverkoopprijs voor de consument wordt ca. €74,95 (volgens opgave van Fourcroy).
Eerst de whisky: Deze single malt is een vatting van 6 ex-bourbonvaten uit 1998 met opeenvolgende nummers, speciaal geselecteerd door Frank McHardy en ondergetekende voor Fourcroy Nederland, de importeur van Springbank. De whisky heet Springbank - The Blues Edition en is, net zoals de Jazz Edition uit 2010, op vatsterkte gebotteld.
Dan het boek: 240 pagina's lekker leesvoer, inclusief een full colour fotokatern van 16 pagina's met afbeeldingen van bourbon distilleerderijen in het midden van het boek. Het is ditmaal dus geen coffeetable book met heel veel foto's, maar echt verhalend, in de stijl van De Weg naar Craigellachie.
De foto's in het boek zijn door ons zelf gemaakt tijdens reizen door Kentucky en Tennessee (ja, ik weet dat daar geen bourbon wordt gemaakt, maar wacht maar af ...). Het boek is vormgegeven door Laurien Stam en de opmaak is verzorgd door Becky.
Het voorwoord is geschreven door Jim Rutledge, master distiller van Four Roses. Daarnaast heeft Jack McCray weer als contributing editor opgetreden, net zoals bij Whisky & Jazz.
En last but not least, onze eigen Bas van der Groep, aka KSBB, heeft ook een bijdrage geleverd door een eerdere versie van het manuscript te lezen en mij van enkele waardevolle adviezen te voorzien. Nogmaals dank Bas.Het boek is er alleen maar beter op geworden.
Wij zijn opgelucht en blij. Opgelucht dat het werk waaraan ik eind december 2009 begon in Charleston (zie de videoblog van Jock begin 2010) en eind januari 2011 de laatste hand legde in Zwolle, nu klaar is voor publicatie. Blij omdat ik al zolang een boek over bourbon wilde schrijven en het er nu eindelijk is. De ondertitel had ook kunnen luiden: De Weg naar Kentucky, maar daarvoor zit er echt teveel blues in !
Hans & Becky Offringa,
aka The Whisky Couple
0 x
Re: Bourbon & Blues - De Springbank Editie
Proficiat dat het er uit is Hans
Ben heel benieuwd.
Het moest wel even tot me doordringen Bourbon & Blues "samen met een Springbank"
wel met een "The Blues Edition" maar toch.
Ben heel benieuwd.
Het moest wel even tot me doordringen Bourbon & Blues "samen met een Springbank"
wel met een "The Blues Edition" maar toch.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Ja Piet, vandaar een vatted Springbank uit ex-bourbon vaten.
De distilleerderij wordt ook zijdelings genoemd in het boek als een distilleerderij die nog een eigen kuiperij heeft en ex-bourbon vaten uit de VS laat komen. Als je het hoofdstuk leest waar dat vermeld staat, is het je helemaal duidelijk!
En Fourcroy wilde graag een opvolger, en Frank McHardy is een bluesfan.

De distilleerderij wordt ook zijdelings genoemd in het boek als een distilleerderij die nog een eigen kuiperij heeft en ex-bourbon vaten uit de VS laat komen. Als je het hoofdstuk leest waar dat vermeld staat, is het je helemaal duidelijk!
En Fourcroy wilde graag een opvolger, en Frank McHardy is een bluesfan.

0 x
Gary moore - still got the blues: R.I.P.
Hoe de Blues nu in het Jazz onderwerp is gekomen (Meta, Rock, Blues, ...).. past in elk geval beter hier.
Verplaatst uit: Gary moore - still got the blues: R.I.P.
Gary moore - had the blues .....
Helaas, R.I.P. 'Rocklegende Gary Moore gestikt'
Verplaatst uit: Gary moore - still got the blues: R.I.P.
Gary moore - had the blues .....
Piet schreef:MadMaster schreef:....Moet dan wel 'Pot Still Got The Blues' worden...
Probleem, of misschien wel juist het voordeel ?, is dat bij zo'n nummer zelfs de minste whisky nog goed smaakt
Helaas, R.I.P. 'Rocklegende Gary Moore gestikt'
Zo beweert The Sun dat de medeoprichter van Thin Lizzy gestikt zou zijn in zijn eigen braaksel. De 58-jarige gitarist zou op de avond des onheils flink aan champagne en brandy hebben gezeten en stomdronken naar zijn kamer zijn gestrompeld, waar de doorgewinterde rocker in zijn slaap de dood vond.
De BBC daarentegen meldt dat de plaatselijke autoriteiten een misdrijf uitsluiten, maar dat een hartaanval de Still Got The Blues-zanger fataal is geworden. Het onderzoek naar de doodsoorzaak loopt echter nog en verwacht wordt dat het lichaam van de muzikant binnen enkele dagen naar zijn familie overgebracht wordt.
De vermaarde Ierse rockgitarist Gary Moore overleed afgelopen zondagochtend in een hotelkamer in Estepona, een vissersstad aan de Spaanse Costa Del Sol. De vriendin van de zanger annex gitarist ontdekte tegen vier uur ‘s ochtends het levenloze lichaam van Moore waarop zij het alarmnummer belde.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Hmmm, koppelverkoop tussen whisky en boeken.
Zit je straks dus lachend met 4 dezelfde boeken in je kast...
Vind nu overigens echt dat die Springbank whisky 'Pot Still Got the Blues' als subtitel moet hebben.
R.I.P. Gary Moore...
Zit je straks dus lachend met 4 dezelfde boeken in je kast...
Vind nu overigens echt dat die Springbank whisky 'Pot Still Got the Blues' als subtitel moet hebben.
R.I.P. Gary Moore...
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

kun je er nog altijd een paar weggeven
ik ga akkoord: Pot Still got the Blues is vanaf nu de officiële ondertitel van Bourbon & Blues. Per slot van rekening staat er ook een hoofdstuk over Woodford Reserve in (met B.B. King). En meer krijgen jullie niet te horen ! Tot WFNN
ik ga akkoord: Pot Still got the Blues is vanaf nu de officiële ondertitel van Bourbon & Blues. Per slot van rekening staat er ook een hoofdstuk over Woodford Reserve in (met B.B. King). En meer krijgen jullie niet te horen ! Tot WFNN

0 x
macoffringa schreef:ik ga akkoord: Pot Still got the Blues is vanaf nu de officiële ondertitel van Bourbon & Blues.
Waauww, MadMaster, krijg je (en Het Whisky Forum) ook een een plaatsje in het boek bij de bronvermeldingen

0 x
macoffringa schreef:
Kijk, toch leuk om te horen dat ik weer een stukje creativiteit aan de whisky scene heb mogen bijdragen!
Dank, Hans!!
0 x
Ik heb de Springbank behorende bij dit boek vanavond geproefd - toch de fles maar vast
geopend
Lekker - ik kan niet anders zeggen. Met een drupje water vind ik 'm heerlijk om te drinken
onder het genot van een goed boek - het behoeft dan ook geen uitleg dat ik inmiddels ook aan het boek
ben begonnen!
geopend
Lekker - ik kan niet anders zeggen. Met een drupje water vind ik 'm heerlijk om te drinken
onder het genot van een goed boek - het behoeft dan ook geen uitleg dat ik inmiddels ook aan het boek
ben begonnen!
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Ik heb ook een glaasje mogen proeven afgelopen donderdag.
Na een tasting van dhr Zijlstra van Fourcroy met diverse Springbanks (en bijbehorende merken
) kwamen we in gesprek met hem en het bleek dat hij de Blues edition ook bij zich had.
Nu waren mijn papillen al een beetje vertroebeld door de 10 eerdere drams maar hij was wel erg lekker, de Jazz edition is in mijn opinie toch wat voller en robuuster van smaak.
De Blues voor mijn gevoel iets subtieler.
Beide erg lekker maar de Jazz heeft wel mijn voorkeur.
Desondaks ga ik er toch hard over nadenken om toch niet een flesje te scoren regens
Na een tasting van dhr Zijlstra van Fourcroy met diverse Springbanks (en bijbehorende merken
Nu waren mijn papillen al een beetje vertroebeld door de 10 eerdere drams maar hij was wel erg lekker, de Jazz edition is in mijn opinie toch wat voller en robuuster van smaak.
De Blues voor mijn gevoel iets subtieler.
Beide erg lekker maar de Jazz heeft wel mijn voorkeur.
Desondaks ga ik er toch hard over nadenken om toch niet een flesje te scoren regens

0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Dat klopt Johan.
De Jazz is voller en steviger. Ik wilde geen herhaling van zetten en koos voor een andere kant van Springbank, die m.i. ook heel interessant is en inderdaad subtieler dan die zware sherrybak
Ik merk aan de vele reacties die ik over beide bottelingen krijg dat er duidelijk twee "voorkeuren" in whiskyland bestaan. De een vind Jazz helemaal te gek, de ander heeft dat met Blues.
In Groningen liet ik Charlie en Dave proeven. Charlie neigde naar Blues en Dave naar Jazz.
For what it's worth, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook.
Overigens zijn we nu aan het nadenken over een Reggae Edition, uit een rum cask ...
Cheerio,
Hans
De Jazz is voller en steviger. Ik wilde geen herhaling van zetten en koos voor een andere kant van Springbank, die m.i. ook heel interessant is en inderdaad subtieler dan die zware sherrybak
Ik merk aan de vele reacties die ik over beide bottelingen krijg dat er duidelijk twee "voorkeuren" in whiskyland bestaan. De een vind Jazz helemaal te gek, de ander heeft dat met Blues.
In Groningen liet ik Charlie en Dave proeven. Charlie neigde naar Blues en Dave naar Jazz.
For what it's worth, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook.
Overigens zijn we nu aan het nadenken over een Reggae Edition, uit een rum cask ...
Cheerio,
Hans
0 x
macoffringa schreef:Dat klopt Johan.
Hmmm, als ik dan de KCWS clubbotteling Benriach met Jamaican Rum Wood finish in gedachten neem, dan wordt dat nu al de beste uit de reeks...
We're drammin',
To think that drammin' was a thing of the past;
We're drammin',
And I hope this dram is gonna last.
0 x
Worden alle flessen uit deze oplage in combinatie met het boek verkocht? Ik zie namelijk bij veel slijters waar hij onder de adviesprijs te bestellen is geen vermelding van het boek erbij. Slechte promotie van die slijters of een addertje onder het gras?
In februari maak ik een rondreis door het zuiden van de VS, waaronder twee nachten in Tennessee. Een bezoek aan een distilleerderij mag dan natuurlijk niet ontbreken, dus dit boek lijkt me een mooie voorbereiding daarop
In februari maak ik een rondreis door het zuiden van de VS, waaronder twee nachten in Tennessee. Een bezoek aan een distilleerderij mag dan natuurlijk niet ontbreken, dus dit boek lijkt me een mooie voorbereiding daarop
0 x
Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”