Whisky Bible van Jim Murray

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Nov 2013, 23:46

Hahaha geweldig, ik ben weer fan van JM hoor ;) De Ealanta was een van mijn beste aankopen het afgelopen jaar. Fles is helaas alweer bijna op. En hopppaaa ook weer een Antique Collection bovenin de lijst. Ik lig dubbel hier. Snap wel wat ik met hem gemeen heb. De voorliefde voor jong Amerikaans eiken en dus véél vanille, of het nou bourbon, rye of malt is.

PS
Wel meteen maar even een extra flesje besteld bij Drankdozijn. Nu nog veel goedkoper dan toen ik hem destijds kocht (€80 ipv €97,50) en nadat zo'n bijbel uitkomt willen sommige flessen nog wel eens ineens weer miraculeus veel meer geld gaan kosten.

97 punten is natuurlijk zoals altijd weer onzin, maar die lage score van Serge is mij bijna net zo'n groot raadsel :HitHead
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Nov 2013, 22:05

Soundwave schreef:Wel meteen maar even een extra flesje besteld bij Drankdozijn. Nu nog veel goedkoper dan toen ik hem destijds kocht (€80 ipv €97,50) en nadat zo'n bijbel uitkomt willen sommige flessen nog wel eens ineens weer miraculeus veel meer geld gaan kosten.

Hij is vandaag al omhoog gegaan naar €84,95, zo te zien.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Nov 2013, 16:18

Volgens de meest recente berichtgeving op Whiskysponge is het mysterie rond Jim's scores eindelijk opgelost:
Whisky Bible 2014 Actually A Code To Unlocking Inter-Dimensional Portals.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Nov 2013, 16:36

Een van de betere stukjes van de afgelopen tijd op Whisky Sponge vind ik...

:gnif
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Nov 2013, 19:14

totalatool schreef:Volgens de meest recente berichtgeving op Whiskysponge is het mysterie rond Jim's scores eindelijk opgelost:
Whisky Bible 2014 Actually A Code To Unlocking Inter-Dimensional Portals.

Zou er dan ook een verband zijn met Mythe nr. 46 uit (102 Mythen uit Whiskyland door Robin Brilleman) ?

Waarom werd Bruichladdich zo scherp in de gaten gehouden door het Pentagon?
...Het schijnt namelijk dat het U.S. Defence Threat Reduction Agency (DTRA) de distilleerderij nauwlettend in de gaten houdt.... Of er verband is met de Bruichladdich "WMD1 The Weapon Inspectors" expressie (waar WMD staat voor Weapons of Mass Destruction) is niet duidelijk. En dan nog die Yellow Submarine :o ...

Hoewel dat gaat over Bruichladdich gaat het wellicht ook op voor andere distilleerderijen :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Nov 2013, 22:37

Mocht men een overzichtje van de rest van de resultaten willen zien:
http://raithrover.blogspot.nl/2013/11/jim-murrays-whisky-bible-2014-results.html
http://raithrover.blogspot.nl/2013/11/jim-murrays-whisky-bible-2014-results_6.html

Beetje een kopie verder van vorig jaar...
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Nov 2013, 15:58

Ik heb er eens even de logs van DrankVinder op nageslagen. Dan zie je wat een invloed dit boekje heeft:

- Op 4 november, als de score bekend wordt, gaat de prijs van de fles direct omhoog bij enkele winkels.
- Tussen 5 en 7 november blijft de prijs stijgen.
- Op 7 november verkoopt de whisky uit bij twee winkels
- Op 11 november volgt een derde shop
- Op 12 november verkoopt hij zelfs uit bij de shop die na de bekendmaking van de score de prijs met maar liefst 20% had verhoogd.

Enigszins pijnlijk voor de mensen die de fles voor €119 hebben aangeschaft is wellicht dat hij nu nog steeds te koop is bij twee shops voor de pre-JM prijs van rond de 99 euro :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Ignace
Senior
Senior
Berichten: 141
Lid geworden op: 25 Feb 2013, 09:18
Locatie: Tienen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Ignace » 14 Nov 2013, 16:11

Moraal van het verhaal? Laat uw Whisky-liefde geen religie worden. 8-)
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 14 Nov 2013, 16:29

Matti schreef:Ik heb er eens even de logs van DrankVinder op nageslagen. Dan zie je wat een invloed dit boekje heeft:

- Op 4 november, als de score bekend wordt, gaat de prijs van de fles direct omhoog bij enkele winkels.
- Tussen 5 en 7 november blijft de prijs stijgen.
- Op 7 november verkoopt de whisky uit bij twee winkels
- Op 11 november volgt een derde shop
- Op 12 november verkoopt hij zelfs uit bij de shop die na de bekendmaking van de score de prijs met maar liefst 20% had verhoogd.

Enigszins pijnlijk voor de mensen die de fles voor €119 hebben aangeschaft is wellicht dat hij nu nog steeds te koop is bij twee shops voor de pre-JM prijs van rond de 99 euro :)

Is deze trend ook te zien bij andere whiskies die het volgens JM goed doen? De Corryvreckan bv, of de Ballantine's 17yo?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Matti » 14 Nov 2013, 16:36

Niet echt, maar die zijn dan ook niet in het nieuws geweest. Het is niet het boekje zelf, maar de buzz er omheen die lijdt tot de verkopen. (Any publicity is good publicity).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 14 Nov 2013, 17:03

nee de Ballantine's niet, maar dat is ook geen whisky met een 'beperkte' oplage. Niet dat bekend is gemaakt hoeveel Ealanta er ooit gebotteld is, maar wel dat het eenmalige botteling was. G&G zette de Ballentine's trouwens vorig jaar wel direct prominent in de reclamefolders en zogenaamd met korting (waarna het nog steeds duurder was dan bij veel speciaalzaken of online retailers). Blij dat ik de Ealanta in ieder geval nog voor €79,95 op de kop heb getikt haha. Bedankt Jimmy! ;)
0 x

Ruud1987
Actief lid
Actief lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 Dec 2014, 19:50

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Ruud1987 » 07 Jun 2015, 12:54

Toen ik vorige maand in Schotland was lag het nieuwe whiskyblad Cask and Still bij G&M. Daarin stond een boekbespreking over de laatste editie van dit boek. In het kort kwam het op het volgende neer:

- in hoeverre is hij beinvloed; het is bekend dat hij gewerkt heeft voor vele merken die hem dus kunnen betalen of beinvloeden.
- om elke nieuwe editie te verkopen worden de taal, toonzetting en beoordelingen steeds scherper
- het is een kwestie van smaak; Murray zijn smaak in dit geval

Kortom, leuk om eens in te kijken maar niet echt een richtinggevend boek op gebied van smaak.
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 Mar 2013, 12:15

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Mel » 16 Jan 2016, 09:17

Ik had het al gemeld, deze whisky heb ik van een groep vrienden gehad voor mn verjaardag: https://www.whiskybase.com/whisky/65267 ... ff-1992-dl

Met 21 stemmen op whiskybase heeft deze 90,26 punten. De laagste score is 87 punten. Ik heb de fles nog niet open maar dat beloofd iets moois te worden!

Nu kreeg ik van collega's als verlaat cadeau, de Jim Murray whiskybible 2016. En welke score geeft hij? 70 louzy punten....hij heeft er geen goed woord voor over. Dat is een behoorlijk groot verschil met de scores op whiskybase.

Ik blader wat verder door het boekje en hij beschouwd de Arbed Uigeadail, samen met nog 3 andere whisky' tot de beste uit zijn boek. Deze krijgt 97,5 punten. De Ardbeg 10 trouwens 97 punten.

Nu zijn dat prima whisky's maar zijn de beste van al die whisky's die Jim Murray heeft geproefd? De Talisker 10 krijgt bv 93 punten.

Dus ik weet niet in hoeverre ik deze bijbel serieus moet nemen.....
1 x
Afbeelding

poortmh
Senior
Senior
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 Feb 2011, 21:19
Locatie: Rijssen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor poortmh » 16 Jan 2016, 09:35

En waar hadden die vrienden die Miltonduff gekocht?
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 Mar 2013, 12:15

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Mel » 16 Jan 2016, 11:34

poortmh schreef:En waar hadden die vrienden die Miltonduff gekocht?


Het was een cadeau dus dat zou ik echt niet weten.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast