Whisky Bible van Jim Murray

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Okt 2009, 15:31

Tsja... ik zat er laatst inderdaad ook over te denken om een andere 'beoordeling' dan cijfers te geven. Iets van "(1) - Never again (2) - Don't try this at home (3) - Nice, but not top (4) - Great stuff (5) - Yes!!! I want this!

Zo kun je voor jezelf bepalen wat je later zou willen kopen...

Ach, het gaat mij vooral om de notities (in combinatie met de score): wat vind iemand ervan en kan ik me daar in vinden, of totaal niet. Jim is voor mij absoluut niet heilig. Ben het soms ook zeker niet met hem eens qua score, vind het gewoon leuk om het over whisky te hebben / delen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2009, 16:04

Zo'n korte beschrijving (van Jackson) staat ook in Aanwijzingen voor het maken van proefnotities. Nu is dat wel heel algemeen dus inderdaad een paar one-liners helpt.

Ik gebruik mijn score ook vooral als hulpmiddel om straks nog te weten waar mijn voorkeur ligt. Daarom ben ik zo voorzichtig van (her)start gegaan om een goed ijkpunt te hebben. Om een score toe te kennen proef ik eigenlijk altijd een vergelijkbare Whisky er naast, en die ik al eerder gescored heb.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor p_froes » 09 Okt 2009, 18:09

Ik voel wel wat voor het score plus SGP systeem van Serge. Het mooie daarvan is dat je met de SGP ook geur-/smaak-dimensie scoort. Wel lijkt het me moeilijk om consistent toe te passen.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2009, 19:06

Ik denk dat ik nu de nieuwe discussie maar moet beginnen waarover ik al eerder sprak .
Want dat past niet bij Jim Murray en beter onder "De "Gouden Goden drank" in de volle breedte".

Zie viewtopic.php?f=9&t=209
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Jan 2010, 21:32

Hieronder een fotootje van Jim Murray
Afbeelding
Kunnen we een beeld vormen op de persoon als we het over Uncle Jim hebben :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Smokehead, Islay Single Malt

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 19 Jun 2010, 12:27

Uit: Smokehead, Islay Single Malt
Jim Beam schreef:Ja, zeker als je nagaat dat JM alles dat Ardbeg is meteen al fantastisch vindt (al heb ik daar zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje last van)

De enige juiste term, die bij hem past, is arrogantie. En bij mij is 't zo, dat als ik te maken heb met personen, die van 'n bepaalde materie erg, héél erg veel weten, ik deze arrogantie opzij kan schuiven!! En omdat je deze personen verder niet zo goed kent, komt het helaas vrij vaak over als niet erg aimabel :( Ach, het leven is toch geven én nemen ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Foutje in de Whisky Bible?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Jul 2010, 11:18

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

André schreef:Amrut Fusion.
Een lekkere drinker van ver, zeker weten.
En volgens mij de enige van de top 3 van de whiskybijbel van dit jaar die in Nederland verkrijgbaar is en dan ook nog eens voor een vrij klein prijsje. :yes

Zie ik nu een foutje in de bible 2010 of snap ik het even niet... :Scratch De Amrut Fusion 50% krijgt inderdaad 97 punten, maar staat niet in de lijst The Whisky Bible Liquid Gold Awards (97.5 ~ 94) op pagina 10...? Ik zou hem verwachten onder het kopje "97", maar daar staat hij niet...

Maar André, de Ardbeg Uigedail is ook in Nederland verkrijgbaar (de gedeelde #1 in die lijst), idem voor de Ardbeg Ten, Supernova, etc...

Kun je je tasting note eens plaatsen, André? Ik heb hem een tijdje terug ook geproefd. :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

André
Senior
Senior
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 Jul 2010, 18:30
Locatie: Groningen

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor André » 31 Jul 2010, 11:38

Inderdaad, lijkt de Amrut fusion niet in de puntenlijst terug te komen.

En de top 3 is die Sazerac Rye 18, Ardberg Supernova en de Amrut Fusion, terwijl de hoogste punten zijn toegekend aan de ardberg uigedail en die Sazerac.

En inderdaad zijn die Ardbergs wel in Nederland te krijgen. Ik geloof inderdaad dat ik wat te snel was met neerschrijven.
Maar toen ik de bijbel kreeg heb ik wel gezocht naar die Sazerac.... Maar die heb ik niet kunnen vinden, wat betreft de verkrijgbaarheid in nederland.

Ik zal vanavond pen en papier er bij pakken en eens kijken of ik kan komen tot een goed verhaal.
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 Jul 2010, 18:30
Locatie: Groningen

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor André » 01 Aug 2010, 00:03

Na wat omzwervingen kwam de posting vanmiddag hier terecht.
Ik voeg mijn notitie onder JayDie zijn notitie over de Fusion....

En mijn mening over de whiskybijbel. Ach, het is inderdaad de mening van 1 man.
Nou heeft hij wel veel expertise en veel whisky, maar desalnietteplus blijft het altijd een mening....
Overigens schaf ik de 2011 editie wel weer aan. ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 01 Aug 2010, 12:29

André schreef:Overigens schaf ik de 2011 editie wel weer aan. ;)

Precies! Idem hier! Met signering van Uncle Jim :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Fi-Wi
Senior
Senior
Berichten: 181
Lid geworden op: 28 Aug 2010, 17:27
Locatie: De Bilt

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 31 Aug 2010, 20:13

Vandaag JM's 2010 bijbel ontvangen maar eeek, wat een kleine letters! :shock: Dat wordt nog wat na een late whisky.

Ik moet nog wel even aan de paginaindeling en zijn beoordelingssysteem (wat buitengewoon informatief is overigens) wennen en het feit dat er geen etiketten in staan, zoals bv MJ's Whisky Companion waarvan de 6e edititie naar mij onderweg is. Klinkt gek maar ik merk nu dat de illustraties een zinnige en informatieve aanvulling is dit bijdraagt aan mijn leesbeleving.

Al met al een waardevolle aanvulling voor op mijn nachtkastje.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Aug 2010, 20:37

Fi-Wi schreef:Vandaag JM's 2010 bijbel ontvangen maar eeek, wat een kleine letters! :shock:

Nog nooit een 'echte' bijbel opengeslagen? ;-)
Fi-Wi schreef:Ik moet nog wel even aan de paginaindeling en zijn beoordelingssysteem (wat buitengewoon informatief is overigens) wennen en het feit dat er geen etiketten in staan

Was ook m'n eerste teleurstellende constatering van de bible 2009, maar heb gewoon de 2010 ook besteld, want vind het toch een leuk boekje. Wel een 'geruststelling': de whisky bible krijgt een 'nieuwe look'. Nja... geruststelling... ik heb het nagevraagd bij WhiskyBible.com zelf en kreeg reactie van Mark Hunt:
Don't spill too many tears, yes we are changing the design and for what we think are very good reasons, more on that in a moment.

Mindful of true fans like you who rightly don't want the on-shelf presence of their Whisky Bible collection to be disrupted by a significant change in design, we are looking into getting a number of traditional design jackets printed which we will make available; details will be made available via www.whiskybible.com in the near future.

As for the new design, we have looked carefully at how to share Jim's wise and valuable words with a larger section of the whisky loving community and we are convinced that the current jacket acts as a barrier for those who buy the occasional standard and well know blend or importantly, those who are buying the book as a gift.

We know that a significant number of these drinkers lack the confidence to explore the wider world of whisky and who can blame them given the high costs involved in buying a bottle 'blind'? To overcome this issue, to create more impact on shelf in book shops and make the cover better reflect the very accessible style of Jim's writing we have redesigned the cover. Personally I think it great and we hope that current readers will welcome the changes as part of bringing more drinkers to exciting world of whisky. I know from first hand experience that the whisky community is one the most hospitable in the world and feel sure that they will give the new design and its intentions the thumbs up.

Thanks for sharing your concerns with us John, we appreciate you taking the time to do so and trust that we have dealt with any fears you may have regarding the Whisky Bible cover design?

Regards

Mark

Mark Hunt
Director of Marketing & Communications
Dram Good Books Ltd

Dus... ben benieuwd! We zien het wel met de 2011 uitgave! Ik bestel hem weer! :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Nieuwe look Whisky Bible 2011 van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Sep 2010, 11:02

Dit is 'm dan:
whiskybible (Custom).PNG
whiskybible (Custom).PNG (186.91 KiB) 2873 keer bekeken

Ik heb hem ge-pre-ordered :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Whisky Bible van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2010, 10:32

YES! :duimop :hoera Thuisgekomen vond ik ook de nieuwe Bible in de brievenbus! Whisky of the Year: Ballantine's 17yo.

Eens gaan lezen en kijken wat er zoal toegevoegd / verwijderd is.


Helaas nog steeds alleen de Frysk Hynder als Nederlandse Whisky. Patrick, mocht je meelezen; stuur eens een sample richting Uncle Jim ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Fi-Wi
Senior
Senior
Berichten: 181
Lid geworden op: 28 Aug 2010, 17:27
Locatie: De Bilt

Re: Foutje in de Whisky Bible?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 11 Dec 2010, 12:36

JayDie schreef:Zie ik nu een foutje in de bible 2010 of snap ik het even niet... :Scratch

Er staan wel meer foutjes in. Zo krijgt de Black Bottle 10yr op pagina 237 (editie 2010) een totale score van 89, terwijl de afzonderlijke scores opgeteld toch echt 90 blijken te zijn (n22 + t23 + f22 + b23). Slordig.

Viel me net op toen ik de 10yr vergeleek met de BB no year, die met 91 punten wordt beoordeeld.

Ik kan overigens nog steeds niet wennen aan de opzet van het boekje maar da's persoonlijk uiteraard.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding


Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten