8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Dec 2023, 21:44

Koning schreef:Wat was de beste dram van de avond?
Ik heb de samples nog, was bij het bestellen vergeten dat ik dag erna zeer vroeg de veren uit moest (4 uur 's nachts vanwege een vroege vlucht) :domdom


Voor mij de Ardmore en Breath of the Speyside. De laatste net een tikkie fijner.
Gevolgd door de Longrow en Imperial.
Dan de Invergordon.
En als 'minste' de Glenfarclas.
1 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 Jun 2023, 09:53
Locatie: Noord Holland

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 20 Dec 2023, 14:11

Koning schreef:Wat was de beste dram van de avond?
Ik heb de samples nog, was bij het bestellen vergeten dat ik dag erna zeer vroeg de veren uit moest (4 uur 's nachts vanwege een vroege vlucht) :domdom


Breath of Speyside voor mij, erg lekker.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Koning » 20 Dec 2023, 16:01

De Breath of Speyside gooide hoge ogen dus! Ben dan wel benieuwd wat de stokerij is, altijd leuk om te speculeren.
Enige omschrijving van Adelphi: “Not your usual family-owned Speysider”
Een Glenfarclas op bourbon cask?
Maar als je hem anders opvat kan het ook een andere 'family-owned' Speysider' zijn? Maar welke komen daarvoor in aanmerking?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 20 Dec 2023, 18:44

Als het geen Glenfarclas is zal het in 90% van de gevallen een Glenrothes zijn bij die speysiders. En dan vat ik de betreffende zin op als "het is gewoon niet de gebruikelijke family owned", dus niet Farclas, maar een hele andere (inclusief niet-family owned distilleries).
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Koning » 20 Dec 2023, 22:24

HammerHead schreef:Als het geen Glenfarclas is zal het in 90% van de gevallen een Glenrothes zijn bij die speysiders. En dan vat ik de betreffende zin op als "het is gewoon niet de gebruikelijke family owned", dus niet Farclas, maar een hele andere (inclusief niet-family owned distilleries).


Hahaha, als je het zo bekijkt zou het gewoon "niet-Glenfarclas" kunnen betekenen. En waarom denk je specifiek Glenrothes?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Dec 2023, 12:40

Koning schreef:Wat was de beste dram van de avond?
Ik heb de samples nog, was bij het bestellen vergeten dat ik dag erna zeer vroeg de veren uit moest (4 uur 's nachts vanwege een vroege vlucht) :domdom


Voor mij ook de Ardmore, met de Imperial op korte afstand als nummer 2.
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Dec 2023, 18:44

Koning schreef:
HammerHead schreef:Als het geen Glenfarclas is zal het in 90% van de gevallen een Glenrothes zijn bij die speysiders. En dan vat ik de betreffende zin op als "het is gewoon niet de gebruikelijke family owned", dus niet Farclas, maar een hele andere (inclusief niet-family owned distilleries).


Hahaha, als je het zo bekijkt zou het gewoon "niet-Glenfarclas" kunnen betekenen. En waarom denk je specifiek Glenrothes?


Ben regelmatig secret speysiders uit de jaren '90 tegen gekomen die (van horen zeggen) Glenrothes bleken te zijn. Overigens staat er op deinwhisky.de de volgende beschrijving bij deze botteling:
Aus einer der bekanntesten und dazu noch immer familiengeführten Brennereien der Speyside stammt dieser Whisky mit stolzen 30 Jahre, welcher auf lediglich 194 Flaschen limitiert ist.


Dan zou het dus toch een Farclas zijn. Of met enige fantasie nog iets van William Grant & Sons, maar dat is meestal teaspooned spul (en dus blended malt) met bovendien Wardhead, Burnside of Aldunie op het label.
1 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Dec 2023, 13:59

Hey,

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd ..

invergordon-1974-eld
imperial-1997-eld
glenfarclas-2000
breath-of-speyside-1992-ad
ardmore-1997-gm
longrow-21-year-old

Het was een een aangename avond en gelukkig was ik op tijd om de Invergordon vroegtijdig in te schenken ... dat was toch wel een hele mooie. :goedgedaan

>> == <<

Om even door te pakken hier ... omdat ik zo snel geen topic kon vinden over de jubileum proeverij van 15 november "op locatie".

Nadat ik met mijn maatje de treinreis vanuit het Zaanse naar Houten had ondernomen ... en een happie gegeten te hebben bij De Roskam ... konden we aanschuiven bij de proeverij onder leiding van Cor met als gastspreker Werner van Elixir Distilleries.

a-lowland-distillery-2009-eld
linkwood-2010-eld
blended-malt-scotch-whisky-2001-eld
an-orkney-distillery-2011-eld
port-askaig-17-year-old-eld
islay-blended-malt-scotch-whisky-beach-bonfire-eld

Allemaal hele mooie Whiskies ... en als ik eerlijk ben vond ik deze line-up lekkerder dan de on-line uitvoering. :?

De Glenkinchie was een mooie instapper en de Linkwood solide als ik Linkwood ervaren heb ...
De Whisky Trail met een mooie persoonlijk verhaal van Cor.
De Highland Park was de enige die voor mij uit de toon viel. De minste van het lijstje voor mij, hoewel hij toch redelijk over de geïmproviseerde toonbank ging aan het einde van de avond.
Vervolgens de klapppppp-p-p-p-perrrrrr van de avond. Naar verluid een Caol Ila op American Oak ... man dat was een fijne dram.
En dan nog een Elements of Islay als toetje.

In afwachting van alle kopers nog een drammetje Port Askaig / Caol Ila genoten om vervolgens over eerder genoemde geïmproviseerde toonbank de Port Askaig en Ruad Mohr van de Dudes mee te nemen.

Alles met alles een top avond ...
Op naar het volgende Jubulum Cor!
:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1171
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: 8 december 10jaar eindejaarsknaller Dramshop

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 23 Dec 2023, 22:05

Veel gedachten spoken door mijn hoofd Edwin, maar helpt het ook niet dat whisky een drank is van samen genieten, van verhalen, van vriendschap? Online kunnen we een hoop en zeker Kees (kennis om jaloers om te worden en verhalen vertellen tot kunst verheven), maar niets kan op tegen samen genieten. En mocht dat geen rol spelen; toch ook mooi om te horen dat prijs ondergeschikt is aan voorkeur. De real life proeverij was in prijs echt geen kattenpis, niet wat gemiddeld Nederland drinkt, maar kwam niet in de buurt van de online proeverij.

Ik kijk prive terug op twee bewogen maanden. Genoeg dieptepunten. Was ook zeker niet altijd in topvorm. Maar wat mij ook iedere keer weer blij maakte waren dit soort momenten; Edwin die met zijn kameraad naar de proeverij kwam (en in auto die meer op pakjesboot 12 leek. Mijn auto dan, van winkel naar locatie) mee reden naar het restaurant/café, een avond vol liefhebbers, ook al wil je de aandacht verdelen over iedereen, je toch effe bijpraat, zowel online als offline.
Dank aan iedereen. Ik kijk met veel plezier terug om deze momenten.
8 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.


Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten