Whiskybase Gathering 2023 finito

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Gebruikersavatar
Archie56
Actief lid
Actief lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 Nov 2015, 17:23

Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Archie56 » 18 Apr 2023, 22:23

Zoals misschien menigeen verbaasd door de e-mail in mijn mailbox dat de WB Gathering 2023 niet gehouden zal worden.
Na 5 jaar een einde aan dit festival in de huidige vorm. Is er binnen het WF al bekend wat de redenen mogen zijn om dit mooie festival te stoppen.
Naar mijn bescheiden mening was de opzet de afgelopen jaren redelijk uniek en heb ik met mijn whiskyvrienden zeer genoten van het aanbod in prachtige whiskies die nergens anders te proeven waren. I am not amused.
0 x

Gebruikersavatar
Archie56
Actief lid
Actief lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 Nov 2015, 17:23

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Archie56 » 18 Apr 2023, 22:28

Berichtje aan de moderators. Graag dit bericht in de juiste map plaatsen . Mea culpa.
0 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Uridium » 19 Apr 2023, 00:03

Archie56 schreef:Zoals misschien menigeen verbaasd door de e-mail in mijn mailbox dat de WB Gathering 2023 niet gehouden zal worden.
Na 5 jaar een einde aan dit festival in de huidige vorm. Is er binnen het WF al bekend wat de redenen mogen zijn om dit mooie festival te stoppen.
Naar mijn bescheiden mening was de opzet de afgelopen jaren redelijk uniek en heb ik met mijn whiskyvrienden zeer genoten van het aanbod in prachtige whiskies die nergens anders te proeven waren. I am not amused.


Nou, het verbaast mij eigenlijk niet. Ik heb de Gathering de afgelopen jaren steeds iets minder leuk gevonden, en vooral steeds drukker, duurder, benauwder qua binnenklimaat in de Maassilo etc. Dus ik snap de herbezinning wel...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Apr 2023, 11:04

Uridium schreef:
Archie56 schreef:Zoals misschien menigeen verbaasd door de e-mail in mijn mailbox dat de WB Gathering 2023 niet gehouden zal worden.
Na 5 jaar een einde aan dit festival in de huidige vorm. Is er binnen het WF al bekend wat de redenen mogen zijn om dit mooie festival te stoppen.
Naar mijn bescheiden mening was de opzet de afgelopen jaren redelijk uniek en heb ik met mijn whiskyvrienden zeer genoten van het aanbod in prachtige whiskies die nergens anders te proeven waren. I am not amused.


Nou, het verbaast mij eigenlijk niet. Ik heb de Gathering de afgelopen jaren steeds iets minder leuk gevonden, en vooral steeds drukker, duurder, benauwder qua binnenklimaat in de Maassilo etc. Dus ik snap de herbezinning wel...


Je bent toch echt 1 van de zeer weinigen hierin die elke keer het negatievere geluid laat horen mbt de gathering.
prima uiteraard dat dit festival jouw ding niet is, maar het algemene geluid is toch dat dit 1 van de beste festivals is die er zijn
wat mij persoonlijk betreft ook, ik heb nog geen festival gezien dat zo goed in elkaar steekt als de gathering
een groot gemis voor de echte liefhebber dat het dit jaar niet zal plaats vinden
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Apr 2023, 11:16

Onderwerp even verplaatst.

Ik vind het persoonlijk ook heel erg jammer, zoals Henri al zegt: een van de beste festivals IMO.
Ja, het werd wel druk, en ja, het eten was veel te duur. Maar duur eten kun je vermijden (zelf iets meenemen). De enorme variatie aan stands en flessen vond ik echt geweldig. Lekker vooraf al wat lijstjes maken met dingen die ik héél graag zou wilen proeven, en daarnaast nog kijken wat er verder op mijn pad kwam.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Apr 2023, 13:06

Ruwe gok; het is simpelweg niet rendabel te krijgen. In het verleden al niet en dat zal met de stijgende prijzen van zo ongeveer alles niet beter worden. Er lijkt me een grens aan wat WB wil vragen aan entree geld, de insteek is altijd een relatief laagdrempelig festival geweest met een bescheiden entreebijdrage en maar 1 sessie per dag, waar veelal 2 sessies per dag best gebruikelijk zijn.
En hoewel ik gedeeltelijk snap dat je eigen eten meenemen voorkomt dat je daar wat uit moet geven aan de cateraar, is dat voor mij eigenlijk hetzelfde als je eigen whisky meenemen naar een festival. Het één is een gevolg van het ander; die cateraar die er staat probeert in eerste instantie z'n kosten (sta geld, personeel, reizen) terug te verdienen en nog wat extra's en dan is het wel fijn als er meer als 25 man aan je stand komen want anders gaat die cateraar voor het jaar erop toch echt 'nee' zeggen.. Kan ie beter hamburgers gaan flippen (letterlijk) op de lokale braderie.
Uiteindelijk kom je als nog relatief kleinschalig festival (wat ook de charme is!) in een onmogelijke spagaat terecht.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Apr 2023, 16:42

Misschien is dat wel het onbedoelde bijeffect: je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. En is men onderhand blij als er, in welke vorm dan ook, weer een vergelijkbaar concept wordt uitgepoept door de heren van WB.

Ongetwijfeld zullen ze met een nieuw concept gaan komen dat aanslaat én uit kan. Uiteindelijk zal iedereen z’n eigen beleving aan de diverse festivals hebben. Wat dat betreft is een festival net als whisky, over smaak valt niet te twisten. De 1 vindt het niks, de ander het beste festival dat er bestaat.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Nikola » 19 Apr 2023, 18:54

Ik ben zelf niet gewenst.
Maar als ik het mag vergelijken met de whisky festival in Den Haag.
Dan vraag ik mee af, hoezo niet rendabel?
En als ik mag geloven dat het erg druk was.idere keer. :hoedaf .
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Apr 2023, 19:14

Nikola schreef:Ik ben zelf niet gewenst.
Maar als ik het mag vergelijken met de whisky festival in Den Haag.
Dan vraag ik mee af, hoezo niet rendabel?

Compleet andere opzet. Niet te vergelijken. Bij het festival in DH bijvoorbeeld, betalen standhouders grof geld om er te mogen staan, zijn er 5 sessies in 1 weekend ipv 3 en zo nog wel een paar grote verschillen.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
francken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 10:23

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor francken » 20 Apr 2023, 08:38

Inderdaad, niet te vergelijken met andere festivals.
Zo vind ik ook het WTF in Utrecht, afwijken van de rest.

Bij de WB Gathering waren meer exclusievere whisky's te proeven, was mijn oordeel.
Ook een ander publiek.

En dat je thuis, op je gemakje, je drams kon selecteren, was een mooie toevoeging.

En natuurlijk High-tech.

De catering was inderdaad niet goedkoop, maar tsja, het was voor mij een happening, een mooie gebeurtenis.
Maar de catering, hoorde eenmaal bij het festival en mijn leuke middag.
Net zoiets, als de kosten voor het OV om te kunnen deelnemen aan een festival, verder weg.

Maar iedereen, kan natuurlijk elk festival anders ervaren.

Leuke, professionele en enthousiaste mensen van het WB.
Ik hoop dat zij gauw met iets nieuws komen.



Groetjes,

Tonny
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Koning » 20 Apr 2023, 22:00

Kon er afgelopen jaar niet bij zijn, ik keek er na alle positieve verhalen naar uit om dit festival voor het eerst bij te wonen :Cry
0 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 605
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Apr 2023, 23:08

"A new version of the event", ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Wat mij betreft was het het beste whiskyfestival waar je jaarlijks naartoe kon. Het aanbod aan stands en drams: ongelofelijk. Elke dag daar was in mijn beleving ongelofelijk genieten en onvergelijkbaar met iets anders. Ik lees wat opmerkingen over het eten, maar ik vond het altijd fijn dat er na een paar uur hard werken ook wat te bikken was.

Ik ben dus helemaal niet op zoek naar een nieuwe versie van dit evenement. En als er dan toch gezocht moet worden naar iets nieuws, laat dan dit jaar nog even doorgaan tot je iets nieuws hebt.. :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Uridium » 21 Apr 2023, 00:33

Jammer dat ik meteen wordt aangevallen en in een 'uitzonderingshoek' wordt geplaatst omdat ik commentaar heb op de WB Gathering (want dat dóe je, als je stelt, dat ik de enige met commentaar ben). Ik heb álle gatherings meegemaakt en vond het de eerste twee jaar gewéldig. Totdat het te massaal werd, en dat was precies het punt waar nu mijn commentaar zich op richtte: te duur eten (en zelf meenemen vind ik echt faux pas), te druk, te warm. Dat zijn - ook voor jou Henri - objectief vast te stellen zaken, die over de 'vorm' gaan, niet over de inhoud. Want die inhoud is inderdaad héél anders en stukken beter dan menig ander whiskyfestival. Maar als de vorm niet meer past, noch fysiek, noch financieel (geen idee of dat echt zo is), dan moet er toch iets aan veranderd worden.
Dus ik ben blij met deze 'pas op de plaats' en hoop vurig, dat de volgende Gathering weer net zo tof is als de eerste twee!
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor henri » 21 Apr 2023, 07:29

Uridium schreef:Jammer dat ik meteen wordt aangevallen en in een 'uitzonderingshoek' wordt geplaatst omdat ik commentaar heb op de WB Gathering (want dat dóe je, als je stelt, dat ik de enige met commentaar ben). Ik heb álle gatherings meegemaakt en vond het de eerste twee jaar gewéldig. Totdat het te massaal werd, en dat was precies het punt waar nu mijn commentaar zich op richtte: te duur eten (en zelf meenemen vind ik echt faux pas), te druk, te warm. Dat zijn - ook voor jou Henri - objectief vast te stellen zaken, die over de 'vorm' gaan, niet over de inhoud. Want die inhoud is inderdaad héél anders en stukken beter dan menig ander whiskyfestival. Maar als de vorm niet meer past, noch fysiek, noch financieel (geen idee of dat echt zo is), dan moet er toch iets aan veranderd worden.
Dus ik ben blij met deze 'pas op de plaats' en hoop vurig, dat de volgende Gathering weer net zo tof is als de eerste twee!



dit is alles wat ik zei:
""Je bent toch echt 1 van de zeer weinigen hierin die elke keer het negatievere geluid laat horen mbt de gathering.
prima uiteraard dat dit festival jouw ding niet is, maar het algemene geluid is toch dat dit 1 van de beste festivals is die er zijn""

daarmee zeg ik niets raars en val ik je niet aan

overigens heb ik niet meegekregen dat je de eerste jaren wel leuk vond daar
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Archie56
Actief lid
Actief lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 Nov 2015, 17:23

Re: Whiskybase Gathering 2023 finito

Ongelezen berichtdoor Archie56 » 21 Apr 2023, 13:11

Voor mij afsluitend nog deze reactie aangezien ik toch de persoon ben die dit onderwerp op het WF naar voren heeft gebracht. Resumerend wil ik opmerken dat ik met anderen de afgelopen 5 jaren de Gathering bezocht heb. Vanaf het 1e jaar was ik verrast door de lokatie, de opzet, de enorme keus aan IB whiskies en de sfeer tussen de "internationale" bezoekers. Wij hebben zeer fijne gesprekken gevoerd met standhouders en andere whiskyliefhebbers over onze hobby, onze ervaringen etc.

Met genoeg geld in de pocket voor een bijzondere dag gingen wij met een "opstapper" in het glas op zoek naar de parels bij de diverse stands gebruikmakend van mijn favorietenlijst van de Gathering app. Met mijn vrienden heb ik IB whiskies in mijn glas gehad die ik waarschijnlijk nooit meer zal kunnen proeven. Toppers, onbereikbaar, onbetaalbaar, op is op. Ja, een Springbank 12 CS kan je bij elk whiskyfestival in NL wel proeven.

Dat is en was volgens mij de kracht van de Gathering. Dat de prijzen in de lunchroom aan de hoge kant waren nam ik dan maar op de de koop toe.

Ik heb geen idee waar de mannen van WB met de Gathering naar toe willen. Ik hoop vurig dat een oplossing gevonden zal worden om de opzet zoveel mogelijk in stand houden. Laten we eerlijk zijn. Rotterdam verdient gewoon een whiskyfestival. Dat de Gathering het beste whiskyfestival van NL was verbaasd mij dan ook weer niet ( Grapje)
5 x


Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten