Tips voor een beginner...

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
klaas1974
Actief lid
Actief lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 Okt 2015, 17:36

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 23 Okt 2015, 14:32

Ok ok ik ga al aan de samples hoor, maar alleen omdat jullie zo aandringen :lol: Tis in elk geval leuk om ook eens wat duurdere te proberen.
2 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 Okt 2015, 17:36

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 24 Okt 2015, 19:03

Kay schreef:
J4ck schreef:Als je bijv. aangeeft van: "niet te rokerig, liefst wat sherry en zachtere smaak.", dan kunnen ze je vaak wat lekkers adviseren.

Zo'n omschrijving vereist op zich best al wat proef ervaring hoor!

Daarnaast beperk je jezelf al gauw te veel als je je gelijk in zo'n tunnel begeeft. Als ik na mijn eerste 20 geproefde whisky's zoiets had moeten roepen, dan was het iets geweest in de trand van: Zo rokerig mogelijk, niks van buiten Schotland, geen whisky onder de 10 jaar, geen bourbon vat, geen Lowlander, geen single grain en zeker geen blend. Uiteindelijk ben ik over al die al die zaken anders gaan denken door het proeven van whisky's die een uitzondering vormden op de stelregels die ik in mijn hoofd had op basis van gebrekkige ervaring. En hoe meer je proeft, des te meer van de uitzonderingen er komen en ze niet meer 'de regel bevestigen' maar ontkrachten. Het ene vooroordeel heeft overigens wat langer stand gehouden dan het andere, bourbon gerijpte whisky's ben ik al lang geleden gaan aanschaffen maar de eerste Ieren, Duitsers en single grains hebben pas recentelijk hun weg naar mijn collectie gevonden.


Dat lijkt me een goed punt! Ik ga gewoon alle soorten proberen en we strepen wel weg wat ik niet lekker vind. Ik moet bijvoorbeeld mijn eerste blend nog drinken terwijl de winkels er vol mee staan en ze relatief goedkoop zijn...
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Okt 2015, 19:26

Kay schreef:Ik sluit me aan bij Henri en enkele anderen. Als iedereen hier op het forum nu op basis van je vraag 5 whisky's opnoemt, heb je straks een lijst van 1000 stuks en ben je nog geen stap verder. Als je eens begint met in plaats van twee flessen van 60 euro elk, voor dat geld 30-40 verschillende whisky's te proeven, krijg je waarschijnlijk een veel beter beeld van wat je lekker vindt, wat heel lekker en wat minder. En dan koop je uiteindelijk een hele fles van die ene whisky waar je echt enthousiast van werd.
Zelf heb ik een stuk of 60 flessen open staan die binnen je budget vallen. Per 3cl sample moet je dan rekenen op 3 à 4 euro.


En zo is het! Zo heeft jou note van de Strathmore 1972 waar ik over aan het twijfelen was me toch mooi over de streep getrokken :goedgedaan
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2390
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Okt 2015, 23:02

Dat is dan waarschijnlijk ook de lekkerste grain die ik tot nu toe geproefd heb!
1 x
Afbeelding

DocWhisky
Actief lid
Actief lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 Sep 2015, 20:55

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor DocWhisky » 25 Okt 2015, 23:29

Samples is altijd een goed idee.

Mijn ervaring met slijters is dat er een hoop zijn die doen of ze verstand hebben van whisky. Je moet daar wel doorheen weten te prikken. Gelukkig zijn er ook een aantal slijters met veel verstand van Whisky. Te herkennen aan de vele flessen, een leuk aanbod waarvan je kan proeven en de goede tips. Dit zijn ook de slijters waarbij het personeel zo enthousiast blijft doorpraten dat een snel bezoek uitmondt tot een middagvullende activiteit :bigsmile

Een andere manier om whisky te ontdekken is een Whiskyfestival of tasting bezoeken.

Maar het meeste heb ik tot nu toe gehad aan whiskykenners uit mijn omgeving. Misschien lid worden van een whiskygenootschap?
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten