Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
thefridge
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 Mar 2015, 10:06

Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor thefridge » 23 Mar 2015, 08:43

Waarom zit er zo'n goedkope doos om een fles Talisker 18 y.
Whisky is nogal prijzig (115,00)


JGM Koel
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Mar 2015, 08:52

Je had liever een stuk gefiguurzaagd hout gehad zoals met de Highland Park Valhalla serie, met een bijbehorende prijsverhoging?
Ik betaal liever voor de whisky dan voor de verpakking.
15 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 23 Mar 2015, 10:17

thefridge schreef:Waarom zit er zo'n goedkope doos om een fles Talisker 18 y.
Whisky is nogal prijzig (115,00)


JGM Koel


Waarom uberhaupt een doos die toch maar in de prullenmand gaat... Het had weer een boom minder geweest die gekapt moest worden :p
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2390
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Mar 2015, 18:30

115 euro? Daarvoor mag je al mijn 18 jaar oude Taliskers hebben! Maar inderdaad, wat maakt het uit? Het is een heel lekkere whisky, daar gaat het om.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Mar 2015, 19:19

Kay schreef:115 euro? Daarvoor mag je al mijn 18 jaar oude Taliskers hebben! Maar inderdaad, wat maakt het uit? Het is een heel lekkere whisky, daar gaat het om.


115 euro! Da's dan ook echt de hoofdprijs hoor, je hoeft niet eens ver te zoeken om rond de 85 euro te komen. En wat betreft al die dozen, kokers, kistjes ect; alleen bij een vintage vind ik een mooie box van hout passen.
De rest mag van mij in krantenpapier gewikkeld worden als het dan 5 euro per fles voordeliger is... :lekker
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

rene13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 Mar 2015, 18:11

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor rene13 » 23 Mar 2015, 20:34

het ziet natuurlijk wel veel mooier uit maar is tegelijk ook vrij nutteloos
het beschermd je whisky enkel tegen uv maar daar helpt een dun kartonnetje ook al tegen he:)
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 23 Mar 2015, 21:57

Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Mar 2015, 22:01

Tom2 schreef:Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .


Klopt, maar dan hebben we het over vintage..., iets waar ik de Talisker 18 niet onder schaar. Net als alle andere flessen waar geen distelleerjaar en bottel jaar op staan.
Laatst de Smokehead 18 yo binnen gekregen en die was wel heel fraai verpakt, in een soort ronde kist met sluitclipjes, super deluxe. Dat heeft wel wat, maar als ie een tientje goedkoper was geweest zonder had ik die liever gehad voor een fles die toch nooit verzamelwaarde zal krijgen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 23 Mar 2015, 22:07

Oogadal schreef:
Tom2 schreef:Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .


Klopt, maar dan hebben we het over vintage..., iets waar ik de Talisker 18 niet onder schaar. Net als alle andere flessen waar geen distelleerjaar en bottel jaar op staan.
Laatst de Smokehead 18 yo binnen gekregen en die was wel heel fraai verpakt, in een soort ronde kist met sluitclipjes, super deluxe. Dat heeft wel wat, maar als ie een tientje goedkoper was geweest zonder had ik die liever gehad voor een fles die toch nooit verzamelwaarde zal krijgen.


Wat met bvb een Macallan 25 ? Staat ook geen botteljaar op maar zonder de doos beduidend minder waard.

:hoedaf
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Mar 2015, 22:20

Tom2 schreef:
Oogadal schreef:
Tom2 schreef:Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .


Klopt, maar dan hebben we het over vintage..., iets waar ik de Talisker 18 niet onder schaar. Net als alle andere flessen waar geen distelleerjaar en bottel jaar op staan.
Laatst de Smokehead 18 yo binnen gekregen en die was wel heel fraai verpakt, in een soort ronde kist met sluitclipjes, super deluxe. Dat heeft wel wat, maar als ie een tientje goedkoper was geweest zonder had ik die liever gehad voor een fles die toch nooit verzamelwaarde zal krijgen.


Wat met bvb een Macallan 25 ? Staat ook geen botteljaar op maar zonder de doos beduidend minder waard.

:hoedaf


Ja, maar dat is dan ook niet zo'n stuk opgerold karton hé!
Macallan schijnt voor veel mensen zo enorm bijzonder te zijn dat zelfs de niet vintage flessen geld in waarde stijgen. Als er nou 1 whisky bubbel is die ik nog wel zie knappen is het de Macallan (en Highland Park) bubbel wel...., ik zou zelf nooit 1000 euro aftikken voor een non vintage fles. Of ik 'm dan drink of nog even laat staan, voor dat geld wil ik een jaartal zien staan en een destilleer jaar uit mijn peuter tijd of er nog voor:bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Mar 2015, 22:58

Jullie maken nu een scheve vergelijking.
Ja, een Talisker 18, indien die voor verzamelaars interessant zou zijn, is meer waard compleet met doos dan zonder doos. Maar de vorm van de doos is daarbij niet van belang, het hoeft alleen maar compleet te zijn.
Sterker nog, een fles is ook minder waard dan een origineel complete, wanneer hij in een mooiere, maar verkeerde verpakking zit. Tenzij die verpakking ingelegd is met diamanten natuurlijk... ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Mar 2015, 10:02

totalatool schreef:Jullie maken nu een scheve vergelijking.
Ja, een Talisker 18, indien die voor verzamelaars interessant zou zijn, is meer waard compleet met doos dan zonder doos. Maar de vorm van de doos is daarbij niet van belang, het hoeft alleen maar compleet te zijn.
Sterker nog, een fles is ook minder waard dan een origineel complete, wanneer hij in een mooiere, maar verkeerde verpakking zit. Tenzij die verpakking ingelegd is met diamanten natuurlijk... ;)


Ja, dat bedoel ik ook. Maar als ik kan kiezen uit 2 normale flessen de ene in 100% gave verpakking en de andere met beschadigde koker voor een tientje minder is voor mij de keuze makkelijk.
In dat kader; mijn ouders woonden op Sint Maarten ten tijde van hurricane Luis en aangezien het hele eiland toen in puin lag werd de drank die al niks koste echt voor een appel en een ei opgeruimd omdat het etiket niet meer of nauwelijks leesbaar was. Ik drink nu nog steed Dom Benedictine (en nog ander mooi spul) die toen 2 ANG gekost heeft voor een liter. Da's ongeveer 1 euro, de prijs van een fles Spa Rood :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 720
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 10:47
Locatie: Zierikzee
Contact:

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Mar 2015, 12:18

Oogadal schreef:
Tom2 schreef:Punt is wel, als je over verzamelwaarde en niet over drinken praat, dat de doos (verpakking) wel een belangrijke rol speelt.
De doos er niet bij, gemiddelde prijs -15% tot -50% .


Klopt, maar dan hebben we het over vintage..., iets waar ik de Talisker 18 niet onder schaar. Net als alle andere flessen waar geen distelleerjaar en bottel jaar op staan.
Laatst de Smokehead 18 yo binnen gekregen en die was wel heel fraai verpakt, in een soort ronde kist met sluitclipjes, super deluxe. Dat heeft wel wat, maar als ie een tientje goedkoper was geweest zonder had ik die liever gehad voor een fles die toch nooit verzamelwaarde zal krijgen.


Als je weet waar je moet kijken staat er weldegelijk een botteljaar op de fles gedrukt.....

Verpakking is voor mij geen issue, heb er wel graag een dichte kartonnen doos/of koker rond, maarja veel IB's komen al zonder, dus bewaar er dan maar een paar (UV bescherming) en plak een sticker op de hergebruikte doos...
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Mar 2015, 12:30

Klopt, maar dat maakt het nog geen vintage. :nono

Inderdaad komen veel IB's met geen of een flut verpakking. Van Wees vraagt zelfs 2 euro extra voor een heel slap stukkie papier, vaak krijg je die geleverd zonder die zooi omdat de retailer vaak ook kiest voor zonder simpelweg omdat het goedkoper is.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2952
Lid geworden op: 20 Dec 2014, 01:39
Locatie: Fryslân

Re: Waardeloze doos om zo'n dure fles.

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Mar 2015, 13:08

Oogadal schreef:Klopt, maar dat maakt het nog geen vintage. :nono

Inderdaad komen veel IB's met geen of een flut verpakking. Van Wees vraagt zelfs 2 euro extra voor een heel slap stukkie papier, vaak krijg je die geleverd zonder die zooi omdat de retailer vaak ook kiest voor zonder simpelweg omdat het goedkoper is.


Volgens de site is dit maar €0,80...
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten