Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wivi
Actief lid
Actief lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2014, 14:48

Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Wivi » 13 Sep 2014, 13:29

In mijn enthousiasme over de HP18 heb ik de HP25 gekocht. Had hierover al vele goede recensies gelezen en zag 'm voor een goede prijs op Drankdozijn staan.
Nu zie ik dat er honderden deeltjes in ronddrijven. Het zijn lichtbruine langwerpige platte deeltjes tot ongeveer 2 mm lang.
Ze zakken uiteindelijk naar de bodem.
De fles staat al 2 dagen op kamertemperatuur. Het is een non chill filtered whisky, maar ik neem aan dat er wel een soort van filtering plaatsvind (barrier filtering) om de grove deeltjes te verwijderen.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en kan ik de fles maar beter omruilen?

Vincent
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Sep 2014, 13:59

In principe zijn deeltjes niets om je druk over te maken, zeker in een non-chillfiltered whisky. Als het er buitengewoon veel zijn zou je kunnen vragen om een andere fles, maar of dat zo is kan ik moeilijk bepalen op afstand :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Wivi
Actief lid
Actief lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2014, 14:48

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Wivi » 14 Sep 2014, 09:32

Dus dit is vrij normaal???
Het zijn er idd wel veel (in de honderden).
Maar er wordt normaal gesproken toch ook filtering toegepast bij normale temperatuur? Dan zou dit toch niet mogen voorkomen.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Sep 2014, 10:16

Zijn het wellicht haarvormige kristaldraadjes?
0 x
Afbeelding

Wivi
Actief lid
Actief lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2014, 14:48

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Wivi » 14 Sep 2014, 10:22

Nee, het lijken geen kristallen te zijn. Het is vergelijkbaar met thee schilfers.
0 x

Geert
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 Jun 2013, 17:26

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Geert » 14 Sep 2014, 11:18

Als het niet goed voelt zou ik terug gaan en een nieuwe vragen. Ik had ook een keer gekke "dingetjes" in een fles en kreeg toen bij de desbetreffende winkel een nieuwe. Wel werd er gezegd dat het waarschijnlijk onschuldig was. Bij koudere temperaturen kunnen er overigens meer schilfers zichtbaar zijn, me dunkt. Althans, zoiets heb ik een keer gelezen.
0 x

Gebruikersavatar
Goodfella
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 Dec 2013, 19:56

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 14 Sep 2014, 12:57

Wivi schreef:In mijn enthousiasme over de HP18 heb ik de HP25 gekocht. Had hierover al vele goede recensies gelezen en zag 'm voor een goede prijs op Drankdozijn staan.
Nu zie ik dat er honderden deeltjes in ronddrijven. Het zijn lichtbruine langwerpige platte deeltjes tot ongeveer 2 mm lang.
Ze zakken uiteindelijk naar de bodem.
De fles staat al 2 dagen op kamertemperatuur. Het is een non chill filtered whisky, maar ik neem aan dat er wel een soort van filtering plaatsvind (barrier filtering) om de grove deeltjes te verwijderen.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, en kan ik de fles maar beter omruilen?

Vincent


Simpelweg een natuurlijk residu, zie je wel vaker bij non chill-filtered whisky. Dit komt van een ander forum, iemand had daar dezelfde vraag bij Bruichladdich voorgelegd. Dit was hun antwoord:

"(...) It is a natural deposit as seen in fine wines – we do not chill-filter or colour the whisky. It is bottled naturally and so depending on storage temperatures will sometimes through a deposit."

Niks mis mee dus! Mijn HP Thor, 25 en mijn 2 flessen HP 30yo hebben het ook. ;)
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Wivi
Actief lid
Actief lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2014, 14:48

Re: Schilfertjes in non chillfiltered whisky

Ongelezen berichtdoor Wivi » 14 Sep 2014, 14:54

Bedankt voor de reaktie. Dat stelt me weer gerust. Maar ik heb wel eens gelezen dat er zgn barrier filtering wordt toegepast bij normale temperatuur om dit soort bestanddelen eruit te halen.

Ik laat de fles nog even dicht tot een geschikt moment. Maar het voelt een stuk beter nu ik weet dat er niks mis mee is. :duimop
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten