Mortlach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Mar 2018, 09:45

Mermur schreef:
FGG schreef:Ik heb zojuist de Mortlach 1991 SV aan mijn collectie mogen toevoegen [...]


Ik heb inmiddels, dankzij Florian, een sample van deze Mortlach gehad. Deze botteling heeft alles wat ik van een Mortlach op ex-sherry verwacht, behalve de arrival van bosvruchten (braam, zwarte bes, kers e.d.). Weliswaar is de arrival fruitiger dan de meeste Mortlachs die op zo'n inactieve refill butt gelegen hebben, maar toch scoor ik 'm daardoor wat lager dan Florian en heb ik niet de behoefte zelf een fles te kopen.

De kreet "arrival" is nieuw voor me. :Scratch

Ik begrijp uit dit verhaal dat je deze whisky dus wél kan waarderen ("Deze botteling heeft alles wat ik van een Mortlach op ex-sherry verwacht") maar blijkbaar weerhoudt de aanwezigheid van bosvruchten je er van om een dergelijke botteling aan te schaffen. Klopt dat zo'n beetje?

Wat voor score heb je deze uiteindelijk gegeven?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Mermur » 20 Mar 2018, 10:25

FGG schreef:De kreet "arrival" is nieuw voor me. :Scratch


De arrival is de eerste smaak van de whisky als je net een slok in je mond hebt; daarna volgen de development en uiteindelijk de finish.

Ik begrijp uit dit verhaal dat je deze whisky dus wél kan waarderen ("Deze botteling heeft alles wat ik van een Mortlach op ex-sherry verwacht") maar blijkbaar weerhoudt de aanwezigheid van bosvruchten je er van om een dergelijke botteling aan te schaffen. Klopt dat zo'n beetje?


Ik vond het zeker geen slechte whisky, maar ik beschouw juist de afwezigheid van bosvruchten als een minpunt. Als deze whisky de typische bosvruchten-arrival had gehad (zoals bijvoorbeeld de 1992 CA en de 1994 MoS), had ik overwogen er een fles van aan te schaffen. Ik heb al voldoende Mortlachs op refill sherry en daar steekt deze 1991 SV onvoldoende boven uit.

Wat voor score heb je deze uiteindelijk gegeven?


88 punten
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Mar 2018, 12:33

Mermur schreef:De arrival is de eerste smaak van de whisky als je net een slok in je mond hebt; daarna volgen de development en uiteindelijk de finish.

Ok, duidelijk. Initiële smaak dus.

Mermur schreef:Ik vond het zeker geen slechte whisky, maar ik beschouw juist de afwezigheid van bosvruchten als een minpunt. Als deze whisky de typische bosvruchten-arrival had gehad (zoals bijvoorbeeld de 1992 CA en de 1994 MoS), had ik overwogen er een fles van aan te schaffen. Ik heb al voldoende Mortlachs op refill sherry en daar steekt deze 1991 SV onvoldoende boven uit.

Dan heb ik 't verkeerd geïnterpreteerd, ik las 't juist als de aanwezigheid van de bosvruchten.
Ik zal binnenkort eens rustig gaan zitten voor de 1992CAen de 1994MoS en dan zal ik eens kijken of ik dit kan herkennen.


Mermur schreef:88 punten

Zeker niet slecht.

Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mar 2018, 12:42

FGG schreef:Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.


Zomaar een vraagje, maar pas je dan eigenlijk je oude scores aan?
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mar 2018, 12:45

nigel_tufnel schreef:
FGG schreef:Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.


Zomaar een vraagje, maar pas je dan eigenlijk je oude scores aan?

Volgens mij kán dat niet eens meer. Heb het een tijdje terug eens geprobeerd, had ik een Millstone geproefd, vond hem best heel oké, ging op WB kijken en toen bleek dat ik die een tijdje terug al eens op had, en toen een stuk minder vond. Mijn notes kon ik nog wat nuanceren, maar score niet meer...
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mar 2018, 13:13

Dre schreef:
nigel_tufnel schreef:
FGG schreef:Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.


Zomaar een vraagje, maar pas je dan eigenlijk je oude scores aan?

Volgens mij kán dat niet eens meer. Heb het een tijdje terug eens geprobeerd, had ik een Millstone geproefd, vond hem best heel oké, ging op WB kijken en toen bleek dat ik die een tijdje terug al eens op had, en toen een stuk minder vond. Mijn notes kon ik nog wat nuanceren, maar score niet meer...


Jawel joh, is gewoon mogelijk op WB.
Je kan tegenwoordig een nieuwe score toevoegen, dan heb je dus 2 scores staan die kunnen afwijken.
Of je verwijderd je oude score en scoort hem opnieuw.

Over het scoren in een vroeg stadium.
Ik heb daar bewust heel lang mee gewacht, net zoals met het publiceren van notities. Niet persé zelf bedacht, maar meer naar aanleiding van tips op een ander forum hierover. Je moet toch een bepaald referentie kader hebben om goed te kunnen scoren.

*Disclaimer; hieronder volgt een scheve vergelijking*
Mijn dochter van 1 vindt het geweldig om voorop de fiets te zitten. Ik heb wat meer ervaring met fietsen en vind autorijden een stuk leuker. Fietsen geeft zij nu 95 punten, autorijden kan ze nog niet scoren, omdat ze altijd achterin zit. Ik geef fietsen 75 punten en auto rijden 85 - 95, afhankelijk van de auto. Dat kan ik doen omdat ik al in verschillende auto's heb gezeten en gereden.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Mar 2018, 13:44

nigel_tufnel schreef:
FGG schreef:Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.


Zomaar een vraagje, maar pas je dan eigenlijk je oude scores aan?

Tot op heden niet, en dat heeft met een aantal dingen te maken:

- Tijd. Als ik alle tijd van de wereld zou hebben dan zou ik oude notes nog eens nalezen en opnieuw waarderen
- Materiaal. Als ik een whisky opnieuw zou willen waarderen dan moet ik ook over ie whisky besschikken. Ik kan niet op mijn geheugen vertrouwen voor een waardering van iets wat ik tijden geleden heb kúnnen beoordelen
- Grenzen. Waar trek je de grens met het herzien? Hoe staat 't er over een jaar voor? Moet ik dan alles van dit jaar herzien?

Mocht ik een herwaardering doen dan denk ik dat ik een nieuwe score zou maken in plaats van de oude aan te passen. De oude geeft weer hoe het toen was en dat zal ook zo blijven.

Meestal laten de whisky's een indruk achter en met die indruk besluit ik of ik een fles koop of een bepaalde kant op ga. Eenmaal die weg ingeslagen volgen er wel weer andere beslismomenten en ook die zullen hun waarde weer hebben. Af en toe zou ik nog wel eens een whisky willen proeven die eerder heb afgescheept. Met de kennis van nu de kennis van toen herwaarderen.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mar 2018, 13:47

FGG schreef:. Af en toe zou ik nog wel eens een whisky willen proeven die eerder heb afgescheept. Met de kennis van nu de kennis van toen herwaarderen.


Precies de reden dat ik een archief bij hou met daarin 2x 10cl van (bijna) alle whisky die ik ooit geopend heb.
Voor samples gaat dit dus helaas niet op. Maar voor mijn 'eigen' whisky wel.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Mermur » 20 Mar 2018, 14:55

FGG schreef:Dat blijft toch het nadeel van scoren in een vroeg stadium. Wat ik een jaar geleden met bijvoorbeeld 88 punten scoorde kan misschien nu niet verder komen dan bv 84.


Ik heb, om dezelfde redenen als Wouter noemt, vrij lang gewacht met het geven van scores (proefnotities zet ik niet op Whiskybase, omdat ik, vanwege mijn chronische aandoening, niets zinnigs over de neus kan zeggen). Wel heb ik een andere 'fout' gemaakt: ik ben vrij snel begonnen met het drinken van whisky's/Mortlachs van hoge kwaliteit (rond de 20 y.o., scores boven de 90), waardoor ik een beetje verwend ben geraakt en jongere whisky's/Mortlachs me niet meer zo kunnen bekoren. Als ik het langzamer had opgebouwd, was dat wellicht anders geweest.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Mar 2018, 15:19

Wouter1981 schreef:
FGG schreef:. Af en toe zou ik nog wel eens een whisky willen proeven die eerder heb afgescheept. Met de kennis van nu de kennis van toen herwaarderen.


Precies de reden dat ik een archief bij hou met daarin 2x 10cl van (bijna) alle whisky die ik ooit geopend heb.
Voor samples gaat dit dus helaas niet op. Maar voor mijn 'eigen' whisky wel.

Ik ben net begonnen met het archiveren van de flessen die bijna op zijn, flesjes van 3cl zet ik weg met een aangepaste sticker.
De meeste notities van mij zijn van samples en dan gaat het idd niet op. Lastig...
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

hjkuijken
Senior
Senior
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 Mar 2014, 15:55
Locatie: Haarlem

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor hjkuijken » 25 Jul 2018, 11:36

1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3202
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Jul 2018, 14:47

Je zou haast zeggen dat ze terug komen op hun eerdere prijsstelling!
Desalniettemin: te duur :Bye
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 25 Jul 2018, 16:38

Hier staan net wat andere prijzen. Met 80 pond en de gegeven tasting notes vind ik de 16y wel interessant klinken.

http://blog.thewhiskyexchange.com/2018/ ... ora-fauna/

Vind TWE voor wat betreft de prijsstelling wat betrouwbaarder, zitten wat dichter lijkt me.

Al hebben Diageo/Mortlach/de marketing lullo's na het vorige echec de schijn wel tegen en wacht ik dus geduldig de eerste riefiews af.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 580
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Mark » 27 Jul 2018, 14:19

De eerste reviews van de 3 nieuwe Mortlachs staan ook online:

https://scotchwhisky.com/whisky-reviews/new-whiskies/20062/batch-158/
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 27 Jul 2018, 14:35

Mark schreef:De eerste reviews van de 3 nieuwe Mortlachs staan ook online:

https://scotchwhisky.com/whisky-reviews/new-whiskies/20062/batch-158/


Ik heb het idee dat Becky altijd erg hoog scoort. Zou dit iig met een korreltje zou nemen.
1 x
Afbeelding | Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten