Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2785
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Pellie » 21 Dec 2013, 19:15

Gewoon de GD 2002 voor premiumcask.de halen. Score rond 92 op whiskybase. Hij kost 79,95!
0 x

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1245
Lid geworden op: 12 Feb 2012, 18:05
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 21 Dec 2013, 19:53

Pellie schreef:Gewoon de GD 2002 voor premiumcask.de halen. Score rond 92 op whiskybase. Hij kost 79,95!


Ik had hem al voorbij zien komen :D maar vond € 80 toch wat te veel. Komen de verzendkosten ook nog bij.
En de score daar gaat van 99 tot 79 dacht ik. Nee ik houd het bij de WB botteling.
:Slainte
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2785
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Pellie » 21 Dec 2013, 21:01

edwin1973 schreef:
Pellie schreef:Gewoon de GD 2002 voor premiumcask.de halen. Score rond 92 op whiskybase. Hij kost 79,95!


Ik had hem al voorbij zien komen :D maar vond € 80 toch wat te veel. Komen de verzendkosten ook nog bij.
En de score daar gaat van 99 tot 79 dacht ik. Nee ik houd het bij de WB botteling.
:Slainte


Ik heb hem wel gekocht :-)
0 x

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Dec 2013, 23:11

Serge heeft die WB Glendronach overigens inmiddels 89 punten gegeven. Niet verkeerd en de prijs was ook best ok. Van de aankoop van de WB Littlemill heb ik ook geen spijt gehad.
Zijn er overigens meer mensen die het is opgevallen dat er inmiddels een soort Glendronach virus/hype gaande is online? Maakt niet uit op welk forum, facebook groep, youtube kanaal of blog ik terecht kom, overal zie ik alleen maar lyrische verhalen over welke Glendronach dan ook.
0 x

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 22 Dec 2013, 23:19

ja, het is ook gewoon momenteel de beste distilleerderij als je het mij vraagt. Wat een complexiteit en smakenpallet, welke je meestal ook kiest. Wat heeft Serge, 1 op 18 glendronachs vandaag geproefd onder de 87 punten zeker. Dat is waanzinnig.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Banzai » 23 Dec 2013, 09:41

Ja, volledig mee eens. Een slechte Glendronach moet ik nog tegenkomen. Zelfs de piepjonge Octarine is lekker.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
BlackmetalRobin
Senior
Senior
Berichten: 294
Lid geworden op: 23 Okt 2013, 14:40
Locatie: Achterhoek

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor BlackmetalRobin » 23 Dec 2013, 12:08

Gisteren de Glendronach 2002 11 years cask 2035 geproefd.
Zelf vond ik het geen verkeerde whisky ,geen top whisky maar goed te drinken.
Ik ben op het cijfer 75/100 uitgekomen.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2785
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Pellie » 23 Dec 2013, 12:27

BlackmetalRobin schreef:Gisteren de Glendronach 2002 11 years cask 2035 geproefd.
Zelf vond ik het geen verkeerde whisky ,geen top whisky maar goed te drinken.
Ik ben op het cijfer 75/100 uitgekomen.


Cask 2035 is volgens mij ook de enige met een mindere score!! En Serge Valentin heeft de GD 1994/2009 14yo 72 punten gescoord, maar die staat op whiskybase voor 86 punten. Voor de rest is Glendronach gewoon top in mijn beleving!
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 Jun 2010, 13:45

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 23 Dec 2013, 22:42

Soundwave schreef:Serge heeft die WB Glendronach overigens inmiddels 89 punten gegeven. Niet verkeerd en de prijs was ook best ok. Van de aankoop van de WB Littlemill heb ik ook geen spijt gehad.
Zijn er overigens meer mensen die het is opgevallen dat er inmiddels een soort Glendronach virus/hype gaande is online? Maakt niet uit op welk forum, facebook groep, youtube kanaal of blog ik terecht kom, overal zie ik alleen maar lyrische verhalen over welke Glendronach dan ook.


Haha ik heb je volgens mij op de malt maniac facebook pagina zien ageren dat elk draadje ook al gaat het niet over glendronach wel door glendronach fans gehijacked wordt. Ik denk dat dit soort dingen in fases gaan en ook een soort sneeuwbal effect met zich meebrengt. Mensen zijn enthousiast over Glendronach, andere worden door de positieve comments op facebook en fora nieuwsgierig en schaffen een fles aan en worden ook enthousiast. En op een gegeven moment komt er weer een nieuwe hype/whisky waar eerst niemand naar om keek en opeens iedereen toch een flesje van haalt (de mini glencadam hype hier op het forum een tijdje geleden - een tijdlang ook een Nikka from the Barrel hype hier geweest en een Laphroaig Quarter Cask hype)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Dec 2013, 22:54

WhiteMonkey schreef:
Soundwave schreef:Serge heeft die WB Glendronach overigens inmiddels 89 punten gegeven. Niet verkeerd en de prijs was ook best ok. Van de aankoop van de WB Littlemill heb ik ook geen spijt gehad.
Zijn er overigens meer mensen die het is opgevallen dat er inmiddels een soort Glendronach virus/hype gaande is online? Maakt niet uit op welk forum, facebook groep, youtube kanaal of blog ik terecht kom, overal zie ik alleen maar lyrische verhalen over welke Glendronach dan ook.


Haha ik heb je volgens mij op de malt maniac facebook pagina zien ageren dat elk draadje ook al gaat het niet over glendronach wel door glendronach fans gehijacked wordt. Ik denk dat dit soort dingen in fases gaan en ook een soort sneeuwbal effect met zich meebrengt. Mensen zijn enthousiast over Glendronach, andere worden door de positieve comments op facebook en fora nieuwsgierig en schaffen een fles aan en worden ook enthousiast. En op een gegeven moment komt er weer een nieuwe hype/whisky waar eerst niemand naar om keek en opeens iedereen toch een flesje van haalt (de mini glencadam hype hier op het forum een tijdje geleden - een tijdlang ook een Nikka from the Barrel hype hier geweest en een Laphroaig Quarter Cask hype)


Ja dat klopt helemaal. Al gaat het dan meestal om een bepaalde botteling (bv de eeuwig terugkerende A'Bunadh, afhankelijk van de batch) en minder vaak om alles van een merk (zoals eerder ook wel nadrukkelijk het geval was bij Ardbeg). Mensen steken elkaar uiteraard aan en als de kwaliteit goed is dan zullen de bekeerden het vuurtje verder doen oplaaien. De reden dat ik op Facebook mij er aan irriteerde was idd het feit dat het eigenlijk over iemands Tomintoul ging en men binnen no time weer over Glendronach begon. Daar ontgaat de logica mij dan een beetje. Maar goed, ook ik ben nu zwaar offtopic.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Dec 2013, 00:21

Haha, wat een BS over die Glendronach hype! Laat mij dan maar lekker tegen de stroom in roeien. Ik heb tot nu toe slechts 1 Glendronach geproefd. Die was dan wel erg lekker, ik heb nog geen enkele gekocht. Er staat ook geen enkele Glendronach op mijn verlanglijstje. Er staat daarentegen wel één en ander op de wachtlijst om U tegen te zeggen zoals een aantal bottelingen van Daily Dram. Ik denk aan Highland Park, Longmorn, Teanininch enz. Het gaat hoofdzakelijk om expressies die begin jaren 1970 tot midden 1980 gebotteld werden. Evenals enkele bottelingen van Douglas Laing (weer jaren 70).
Concreet voorbeeld: Caol Ila 28yo 1979 Douglas Laing Platinum Selection.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Dec 2013, 00:29

grappig om terug te lezen. ikzelf volg helemaal geen blogs, posts of wat dan ook over bepaalde merken. check wat ik lekker vind, en ga dat qua omschrijvingen vergelijken en denken.. "zou dat wat voor mij zijn?"
zo ben ik ook aan de glendronachs begonnen zonder te letten op scores en meningen van anderen.
inmiddels heb ik de hele standaard serie staan + wat extra bottelingen, met maar 1 reden.. deze bevalt me..
heb ze ook laten proeven aan mensen die graag een whisky lusten, maar er totaal niet mee bezig zijn op fora of dergelijke. deze mensen reageerden op welke ik ze ook voorzette razend enthousiast.. lijkt me genoeg zeggen over dat glendronach in ieder geval een hele mooie whisky neerzet. ( ik heb dat persoonlijk overigens ook heel erg met de kilkerran )
0 x
Afbeelding

Henk78
Senior
Senior
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 Okt 2011, 15:15
Locatie: Dordrecht

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 03 Jan 2014, 08:47

BlackmetalRobin schreef:Gisteren de Glendronach 2002 11 years cask 2035 geproefd.
Zelf vond ik het geen verkeerde whisky ,geen top whisky maar goed te drinken.
Ik ben op het cijfer 75/100 uitgekomen.



Gisteren nog maar een keer geproefd. Vind hem niet verkeerd smaken, niet helemaal wat ik verwacht had van een GlenDronach maar zeker niet verkeerd. De snoepjeskraam-smaak moet je wel liggen denk ik. Weinig sherry smaak te vinden, ik denk dat dat het probleem is voor veel mensen.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Jan 2014, 18:39

Naar aanleiding van de 'bourbon-y' smaak van de Glendronach 2002 for Whiskybase v3 heb ik even contact gehad met Donald Maclellan van de Benriach Distillery Company. Hieronder zijn reactie:

Donald Maclellan schreef:Dear Matthijs,

Many thanks for your interest I this lovely dram. Indeed your nose is correct – the whisky probably started its life in ex-Bourbon casks before being re-racked into the Sherry cask. Well done picking this!

With best wishes, Donald


Kortom, zoals ik ook al begreep tijdens een tour op de distillery, het gros van de single casks (ik vermoed dat er ergens een vintage-grens ligt waarvoor wel alles direct in sherryvaten werd gevuld, maar geen idee waar precies) is zijn leven begonnen op ex-bourbon vaten en is later ge-rerackt in sherry vaten. Donald laat weinig tot niets los over de verschillende lengtes van maturatie, maar tijdens de tour liet hij tussen neus en lippen 5 a 6 jaar vallen als normale tijd op ex-bourbon.

De vraag dringt zich op of het hier nog wel om een single cask gaat (zeker in dit geval omdat waarschijnlijk 2 hogsheads of 3 barrels in 1 sherry butt zijn overgezet). Ik vind persoonlijk van wel, maar de argumenten voor het tegengestelde zijn ook zeer valide.

Vervolgens heb ik nog even doorgevraagd over het hoe en waarom van het niet zo open zijn over dit reracken. Dat blijkt een combinatie te zijn van SWA-regels (een distiller _mag_ maar 1 leeftijd vermelden op het label) en een gebrek aan noodzaak omdat maar weinig mensen (volgens Donald) geïnteresseerd zijn in dit soort info. (Alleen nerds zoals ik, was de implicatie. En dat klopt waarschijnlijk ook wel ;)).
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Jeronimoss
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 16 Nov 2012, 17:38
Contact:

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 18 Jan 2014, 17:53

Ondanks de berichten hier en de 80 score op WB (gemiddelde van 3 stemmers...) heb ik cask nummer 2035 aangeschaft. Peperig op de tong maar de interactie met speeksel maakt wat mooie smaken los. Ik heb het gemiddelde op WB wat omhoog gebracht want dat verdient deze naar mijn idee zeker.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten