Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Aug 2015, 18:05

MikerG schreef:Zelf na wat sampels gedronken te hebben de parliament 21 en cask strength batch 2 aangeschaft. Erg goede whiskies.

Maar er zijn ook veel single cask flessen op de markt van diverse jaren en diverse batches.
Welke hiervan zijn volgens jullie pareltjes en zeker de moeite waard?
Er zijn er zoveel, vindt het moeilijk om er 1 te kiezen.. :)


Ik heb nog een aantal SC flessen van GD staan (PX 2002, VO 2003 (x2)), maar nog niet open (dat gaat nog gebeuren). Zodra ik de kwaliteit t.o.v. de standaard range heb geproefd zal ik het laten weten; over het algemeen scoren ze vrij goed! :bigsmile
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Aug 2015, 20:49

MikerG schreef:Zelf na wat sampels gedronken te hebben de parliament 21 en cask strength batch 2 aangeschaft. Erg goede whiskies.

Maar er zijn ook veel single cask flessen op de markt van diverse jaren en diverse batches.
Welke hiervan zijn volgens jullie pareltjes en zeker de moeite waard?
Er zijn er zoveel, vindt het moeilijk om er 1 te kiezen.. :)


De single casks van een jaar of 11 jong kunnen variëren van niet goed tot best goed. Beetje mazzel hebben dat je niet een zwavel vat treft. De PX'en zijn van deze leeftijd imho vaak beter als de OLO's.
Wil je iets meer uitgeven, zeg van 100 tot 150 euro dan kun je echt pareltjes scoren, maar dan moet je een beetje opletten want SC bottelingen komen vaak maar in oplages van 500 tot 700 flessen en dan zijn ze vaak snel op. Er snel bij zijn en de Duitse markt in de gaten houden, die pakken nog regelmatig een vat voor een "botteled for" editie.
Voor een 1990-1996 botteling moet je rekenen op een retail prijs van €160-€120.
De scores op WB moet je altijd even kijken wie er iets achter gelaten heeft qua beoordeling, kijk je daar vaker dan weet je wel wie goede notes achterlaat. Je kunt ook in mijn collectie kijken, ik heb redelijk wat GD's staan en de oudere SC's die ik heb staan zijn allemaal echt top.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 13 Aug 2015, 20:01

Luitjes, ik ben op zoek naar goede GD expressies.. de echte 'moet-je-hebben-geproefd' GD's. Op mijn Whiskybase staan al heel wat GD flesjes van recente tijden, echter ben ik op zoek naar andere lekkere & echte toppers (80+). Ook op zoek naar distilleerderijen die op het smaakprofiel van GD lijken. WIE O WIE! :duimop
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Aug 2015, 20:35

Kijk maar in m'n collectie.... :bigsmile

De 43 yo 1971 is er eentje van 94 punten. Geen idee trouwens waar jou lat ligt, maar bij mij is een 80 punten dram gewoon categorie niet te zuipen. Alles tot 85 is in mijn optiek niet de moeite van inschenken waard en van 85 tot 87 punten is voor mij de categorie dagelijks slobberdram.
Vanaf 88 punten ga ik er voor zitten, nu begint het er echt op te lijken! Boven de 89 punten komen de pareltjes, de complexere, vaak oudere whisky's.
Alles wat de grens van 90 punten haalt is buitencategorie, waarbij het imho al om een extreem goede whisky moet gaan. Wat hoger scoort als 91 is zeldzaam en moet je koesteren, veel beter wordt het leven niet. En wat hoger scoort als 92 punten moet gedronken worden, categorie extreem zeldzaam. Verzamelen? Zonde.
Een 94 punten dram van € 1200, ik hoor je denken, is het dat waard? Eehh, ja, dat is ie waard. En het is nog uit te leggen ook: dit is zo belachelijk goed, deze dram overspoelt je en neemt je mee op een reis van een hele avond langs allerlei geuren waar je het bestaan niet van wist. Hiervan schenk je er 40 uit een fles, snuffel je uren lang aan, meer heb je niet nodig, genoeg voor een hele avond. Deze geeft je een tinteling van je kruin tot aan je tenen en tovert een grijns op je gezicht van oor tot oor! Dit is, mijn vrouw leest niet mee, beter als sex!!!! :P

Profiel wat tegen GD aanligt: Benriach. Zelfde huis. Of de sherried Longmorn's, die kun je beetje naast de OLO's van GD plaatsen. De PX'en zijn veel extremer, zoeter ook met vaak wat meer zwavel en hout.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

poortmh
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Feb 2011, 21:19
Locatie: Rijssen

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor poortmh » 13 Aug 2015, 21:47

0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 13 Aug 2015, 23:35

Oogadal schreef:Kijk maar in m'n collectie.... :bigsmile

De 43 yo 1971 is er eentje van 94 punten. Geen idee trouwens waar jou lat ligt, maar bij mij is een 80 punten dram gewoon categorie niet te zuipen. Alles tot 85 is in mijn optiek niet de moeite van inschenken waard en van 85 tot 87 punten is voor mij de categorie dagelijks slobberdram.
Vanaf 88 punten ga ik er voor zitten, nu begint het er echt op te lijken! Boven de 89 punten komen de pareltjes, de complexere, vaak oudere whisky's.
Alles wat de grens van 90 punten haalt is buitencategorie, waarbij het imho al om een extreem goede whisky moet gaan. Wat hoger scoort als 91 is zeldzaam en moet je koesteren, veel beter wordt het leven niet. En wat hoger scoort als 92 punten moet gedronken worden, categorie extreem zeldzaam. Verzamelen? Zonde.
Een 94 punten dram van € 1200, ik hoor je denken, is het dat waard? Eehh, ja, dat is ie waard. En het is nog uit te leggen ook: dit is zo belachelijk goed, deze dram overspoelt je en neemt je mee op een reis van een hele avond langs allerlei geuren waar je het bestaan niet van wist. Hiervan schenk je er 40 uit een fles, snuffel je uren lang aan, meer heb je niet nodig, genoeg voor een hele avond. Deze geeft je een tinteling van je kruin tot aan je tenen en tovert een grijns op je gezicht van oor tot oor! Dit is, mijn vrouw leest niet mee, beter als sex!!!! :P

Profiel wat tegen GD aanligt: Benriach. Zelfde huis. Of de sherried Longmorn's, die kun je beetje naast de OLO's van GD plaatsen. De PX'en zijn veel extremer, zoeter ook met vaak wat meer zwavel en hout.


Man jouw marketingmachine is nog beter dan die van ardbeg en HP bij elkaar.
Als ik naast je had gezeten had ik de fles van je gekocht.
Maar het blijft een hoop geld natuurlijk.
Maarrrr je weet nooit wat de toekomst brengt ;)
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Aug 2015, 07:58

:P :P :P :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 14 Aug 2015, 21:45

Oogadal schreef:Kijk maar in m'n collectie.... :bigsmile

De 43 yo 1971 is er eentje van 94 punten. Geen idee trouwens waar jou lat ligt, maar bij mij is een 80 punten dram gewoon categorie niet te zuipen. Alles tot 85 is in mijn optiek niet de moeite van inschenken waard en van 85 tot 87 punten is voor mij de categorie dagelijks slobberdram.
Vanaf 88 punten ga ik er voor zitten, nu begint het er echt op te lijken! Boven de 89 punten komen de pareltjes, de complexere, vaak oudere whisky's.
Alles wat de grens van 90 punten haalt is buitencategorie, waarbij het imho al om een extreem goede whisky moet gaan. Wat hoger scoort als 91 is zeldzaam en moet je koesteren, veel beter wordt het leven niet. En wat hoger scoort als 92 punten moet gedronken worden, categorie extreem zeldzaam. Verzamelen? Zonde.
Een 94 punten dram van € 1200, ik hoor je denken, is het dat waard? Eehh, ja, dat is ie waard. En het is nog uit te leggen ook: dit is zo belachelijk goed, deze dram overspoelt je en neemt je mee op een reis van een hele avond langs allerlei geuren waar je het bestaan niet van wist. Hiervan schenk je er 40 uit een fles, snuffel je uren lang aan, meer heb je niet nodig, genoeg voor een hele avond. Deze geeft je een tinteling van je kruin tot aan je tenen en tovert een grijns op je gezicht van oor tot oor! Dit is, mijn vrouw leest niet mee, beter als sex!!!! :P

Profiel wat tegen GD aanligt: Benriach. Zelfde huis. Of de sherried Longmorn's, die kun je beetje naast de OLO's van GD plaatsen. De PX'en zijn veel extremer, zoeter ook met vaak wat meer zwavel en hout.


Ik kan je volledig volgen hoor Oogadal, alleen duikt er dan bij mij een nieuw probleem op! ;)
Als je 1200 euro uitgeeft aan een fles wat koop je dan? Want je hebt buiten de GlenDronach nog een heel aantal topdrams!
officiële botteling van: Port Ellen, Brora, Benriach 1976, jaren '60-'70 Bowmore, jaren '60 Springbank,...
Allemaal topdrams! Ik zou niet weten welke ik dan moet kiezen! :bigsmile
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Aug 2015, 23:23

Tsja, da's altijd ons dilemma he..., zoveel moois te koop :o
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 14 Aug 2015, 23:57

Tjsa dat is zo. Maar die port ellens en brora's mag je van me houden. Dit is er 1 die ik eigenlijk echt in m'n collectie wil hebben om ooit op een speciaal moment (bv. als ik een kleinzoon/dochter krijg) open te maken.
Maar ja die 1200 nekt me momenteel gewoon.
Daar kan ik heel veel 1987 bunnas voor kopen die ook heel goed zijn.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 15 Aug 2015, 19:02



Het Poormh,

Dank je wel, heb hem ook weten te bemachtigen.. mooie tip! Ziet er als een heel mooi flesje uit. Helemaal voor dat prijsje! :goedgedaan

Ik laat het je weten!
1 x
2 ∞ & →

poortmh
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Feb 2011, 21:19
Locatie: Rijssen

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor poortmh » 15 Aug 2015, 22:49

squaadgras schreef:


Het Poormh,

Dank je wel, heb hem ook weten te bemachtigen.. mooie tip! Ziet er als een heel mooi flesje uit. Helemaal voor dat prijsje! :goedgedaan

Ik laat het je weten!


Geen dank, heb het ook van Pellie!
0 x

frenkb
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Aug 2015, 09:37

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor frenkb » 16 Aug 2015, 11:48

squaadgras schreef:


Het Poormh,

Dank je wel, heb hem ook weten te bemachtigen.. mooie tip! Ziet er als een heel mooi flesje uit. Helemaal voor dat prijsje! :goedgedaan

Ik laat het je weten!


Hoe heb je die uit Duitsland laten komen, daar premiumcask.de niet verzend buiten Duitsland?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Aug 2015, 12:05

frenkb schreef:Hoe heb je die uit Duitsland laten komen, daar premiumcask.de niet verzend buiten Duitsland?


Vriendelijk mailtje gestuurd in mijn beste Duits. Nog geen half uur later had ik al antwoord dat het absoluut geen problem is en dat het via de post (13.99 verzendkosten) gewoon wordt opgestuurd. Hele vriendelijke man, Thorsten!

Gewoon proberen dus! :goedgedaan
1 x
2 ∞ & →

frenkb
Actief lid
Actief lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Aug 2015, 09:37

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor frenkb » 16 Aug 2015, 12:13

squaadgras schreef:
frenkb schreef:Hoe heb je die uit Duitsland laten komen, daar premiumcask.de niet verzend buiten Duitsland?


Vriendelijk mailtje gestuurd in mijn beste Duits. Nog geen half uur later had ik al antwoord dat het absoluut geen problem is en dat het via de post (13.99 verzendkosten) gewoon wordt opgestuurd. Hele vriendelijke man, Thorsten!

Gewoon proberen dus! :goedgedaan


Thanks! Ik ga er eens over nadenken of ik er een dagtripje van maak of laat verzenden :hoedaf
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten