Bruichladdich en zijn range
Re: Bruichladdich en zijn range
Pfhh, zo maak je me wel nieuwsgierig. Je begrijpt dat ik me zo rustig aan aan het oriënteren ben voor een volgende aankoop. Ik begreep al dat de first fill bourbon de 12yo 2nd edition zo'n goed had gedaan, dus ik ben ook wel benieuwd naar de 16yo bourbon...!
Waar zit dan het verschil 'm in tussen deze 12yo en deze 16yo? Is dat in de basis dezelfde whisky met 4 jaar leeftijdsverschil?
Waar zit dan het verschil 'm in tussen deze 12yo en deze 16yo? Is dat in de basis dezelfde whisky met 4 jaar leeftijdsverschil?
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Michiel87 schreef:Pfhh, zo maak je me wel nieuwsgierig. Je begrijpt dat ik me zo rustig aan aan het oriënteren ben voor een volgende aankoop. Ik begreep al dat de first fill bourbon de 12yo 2nd edition zo'n goed had gedaan, dus ik ben ook wel benieuwd naar de 16yo bourbon...!
Ja dat laatste. Behalve dat de 16 Bourbon al een een veel betere vat had gelegen vanaf het begin. De 12 2nd edition moest
"opgehaald" worden in een fresh fill. De 16 bourbon was al in een fresh fill vanaf het begin. Maar het begin van de 16 was in een ex Jim Beam cask. Het is daarna overgegoten in een fresh fill Bufelo Trace cask. Het is veel fruitiger dan de 12 en heeft een langer afdronk dat fris blijft in de mond. Eerste impressies voor de afdronk met de 16 is peper en een beetje gember, meloenen en appels dan de vanille. het eindigt zeer fris.
de 12 2nd edition heeft wat zuur fruit als kruisbessen en citrus dan wordt het honingachtig en zoeter. Het einde is zoet, maar de afdronk is droog
Gr,
Jock
0 x
Jock e.a.,
even een vraagje over Octomore. Ik wil de Octomore verzameling graag compleet hebben maar ik weet niet zeker wat de eerste is uit de serie. Op de site van Bruichladdich staat de volgende fles: http://www.bruichladdich.com/shop/peate ... octomore-1 maar op whiskyauction staat de fles afgebeeld als:

Is dit de eerste uit de serie?
even een vraagje over Octomore. Ik wil de Octomore verzameling graag compleet hebben maar ik weet niet zeker wat de eerste is uit de serie. Op de site van Bruichladdich staat de volgende fles: http://www.bruichladdich.com/shop/peate ... octomore-1 maar op whiskyauction staat de fles afgebeeld als:

Is dit de eerste uit de serie?
0 x
-
liefmans
- Senior

Dit is een fles die enkel op voorhand gekocht kon worden als future (handig plan van bruichladdich om opstart kapitaal te verzamelen) en telt als dusdanig niet als de eerste uit de reeks, valt een beetje buiten categorie. Dit maakt die fles natuurlijk niet minder leuk voor een verzamelaar.
0 x
Ok, thanx!
Heb de future niet gekregen via de veiling deze keer wel de tweede uit de serie.
Nu de eerste nog, heeft iemand deze te koop?
Heb de future niet gekregen via de veiling deze keer wel de tweede uit de serie.
Nu de eerste nog, heeft iemand deze te koop?
0 x
tomzev schreef:..Nu de eerste nog, heeft iemand deze te koop?
Wellicht even een bericht plaatsen, met naam en toenaam, onder "Vraag" in "Vraag en aanbod....".
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Abel schreef:Weet iemand hoe Black Art 2 is in vergelijking met Black Art?
Ha, mooi toeval! Terwijl ik dit lees staat mijn Black Art te ademen in het glas. Niet echt een daily dram. Helaas kan ik je verder niet helpen, aangezien ik slechts deze (1989, 19 YO) ken. Geen idee of dat de 1 of 2 is. Zeer aparte whisky is het wel, maar dat wist je vast al. Sorry voor de loze post
0 x
De Black Art 2 is 21 jaar oud. En als ik mijn niet vergis is de leeftijd het enige verschil met de eerste Black Art.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Abel schreef:De Black Art 2 is 21 jaar oud. En als ik mijn niet vergis is de leeftijd het enige verschil met de eerste Black Art.
Black Art 2 is idd 21 jaar oud en de extra 3 jaar tijping heeft het wel veranderd. Maar in mijn beleving niet ten goede. Er zijn mensen die de 1ste niet goed vonden, maar ik vond het super.
Black Art 2:
Kleur: is rosé achtig. Iets minder rosé dan BA1. Meer een *echte* whisky kleur als je weet wat ik bedoel.
Neus: Wijnachtig. Ik denk dat de laatste vat behoorlijk is getoast. Je kan ook in de neus een behoorlijk "verbrand" lucht ruiken. Beetje de geur van was waar je oude meubels mee poetst
Mond: Lang en zoetig, maar niet zo zoetig als BA1. Geconfijt fruit,maar gewoon minder dan BA1.
Finish: is lang. Echt lang, waarbij de confijt en "verbrand" blijft hangen.
Gr,
Jock
0 x
Jock schreef: Er zijn mensen die de 1ste niet goed vonden, maar ik vond het super.
Jock, dat heeft bij mij ook even geduurd. De eerste keer dat ik de fles opende, kerst 2010, vond ik hem zwaar tegenvallen. Het was de duurste whisky die ik tot op dat moment gekocht had, en het alcoholpercentage, de wijnsmaak en -geur konden me niet bekoren. Nu echter de bodem in zicht komt, begin ik hem steeds beter te vinden. Het ABV ben ik na een aantal cask strength Islays en sherry monsters wel aan gewend geraakt, en de zoete wijninvloeden maken hem volkomen uniek. Misschien dat hij net als een fles wijn even heeft moeten rijpen...
0 x
Michiel87 schreef:En hoe zit dat dan met deze Bruichladdich 16yo Bourbon?
Hier en filmpje erover van Jim McEwan.
Staan nog meer filmpjes over de Bruichladdich range van Jim McEwan op youtube.
Als die staat te vertellen over de desbetreffende whisky zie je gewoon aan hem dat ie staat te genieten om erover te vertellen en zijn passie , mooi!
0 x
-
Renefatdude
- Actief lid

Van deze Bruichladdich, was ik zo gecharmeerd dat ik er nog een fles heb bijgekocht.
Een tamelijk heftige dram!

Uploaded with ImageShack.us
Edit: leuk topic trouwens.
Rene

Uploaded with ImageShack.us
Rene
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Renefatdude schreef:Van deze Bruichladdich, was ik zo gecharmeerd dat ik er nog een fles heb bijgekocht.
....
Rene
Goed dat je een tweede heb gekocht. PC9 wordt over enkele jaren behoorlijk veel geld waard. Je kan het ook gewoon opdrinken natuurlijk
Ik heb er zelfs drie gekocht want ik ken mezelf en ik open een tweede fles een keer. Maar de derde is echt voor mijn pensioen. Het is zeer gelimiteerd. Slechts 6000 flessen wereldwijd en in Nederland heb ik net de laatste flessen gereserveerd voor een proeverij en dan is het echt op bij de importeur.
Gr,
Jock
0 x
-
Renefatdude
- Actief lid

Jock bedankt voor de tip maar ik denk dat ik de optie opdrinken kies ik vind het een erg goede whisky!
Heb ooit een fles Ardbeg 1977 gevonden voor 105 euro, die dacht ik ook te gaan verzilveren, maar uiteindelijk is hij in select gezelschap ontkurkt
(achteraf heb ik er geen seconde spijt van gehad).
Met andere woorden, verzamelen is niets voor mij!
Heb ooit een fles Ardbeg 1977 gevonden voor 105 euro, die dacht ik ook te gaan verzilveren, maar uiteindelijk is hij in select gezelschap ontkurkt
(achteraf heb ik er geen seconde spijt van gehad).Met andere woorden, verzamelen is niets voor mij!
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”