Mijn eerste Islay
- Jock
- (Whisky)Professional

Re: Eerste Islay
Als het jou te doen is om een whisky te drinken die niet al te zwaar geturft is, dan denk ik als eerste aan de Bruichladdich 2001 Resurrection Dram. De rook is duidelijk aanwezig, maar onder een fruitige toon. Een lichte whisky die langzaam gestookt is in Bruichladdich's 19 eeuwse still en fruitig van smaak, maar toch wel duidelijk de fenolen. De gehalte van de rook, fenolen turf etc wordt in PPM gemeten. Phenolic Parts Per Million. Bij de Resurection Dram is het slechts 10 PPM. Lagavulin heeft een meervoud daarvan bijvoorbeeld en Laphroaig ook.
Heeft noten van romige taart, toast, maria biscuitjes, verse fruit zoals pruimen en druiven, maar dan wel overlegd met rook en turf die subtiel aanwezig zijn.
Bunnahabhain is niet echt een goed Islay om mee te beginnen. het voegt in mijn opinie niet veel toe aan wat je zoekt als je de eerste stappen op Islay wilt zetten, omdat het zo zacht is en geen spoor heeft van turf.
Ik hoop dat je goed uit de voeten kan zo met zoveel advies van iedereen.
Murray McDavid heeft ook een botteling van 2000 Bowmore op Sherry vaten die ook erg toegankelijk is.
Groet,
Jock
Heeft noten van romige taart, toast, maria biscuitjes, verse fruit zoals pruimen en druiven, maar dan wel overlegd met rook en turf die subtiel aanwezig zijn.
Bunnahabhain is niet echt een goed Islay om mee te beginnen. het voegt in mijn opinie niet veel toe aan wat je zoekt als je de eerste stappen op Islay wilt zetten, omdat het zo zacht is en geen spoor heeft van turf.
Ik hoop dat je goed uit de voeten kan zo met zoveel advies van iedereen.
Murray McDavid heeft ook een botteling van 2000 Bowmore op Sherry vaten die ook erg toegankelijk is.
Groet,
Jock
0 x
Ik kan op zoek naar een hoop verschillende op mijn eerste proeverij!
Bedankt allemaal!
Bedankt allemaal!
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

Voor mij was Lagavulin 16 de eerste echte Islay die ik bewust kocht als Islay whisky ( ik had al eens een Caol Ila 12 gehad en een Bowmore 12 ) en ik vond hem uitermate makkelijk drinkbaar.
Maar of dat voor iedereen zo is betwijfel ik wel een beetje; het is een erg uitgesproken smaak.
Zelf zou ik gaan voor een Bowmore 15 Darkest als eerste "peated" whisky voor een grotere groep.
Duidelijk aanwezige turfsmaak en toch ook een prettige mate van zoetigheid.
Maar of dat voor iedereen zo is betwijfel ik wel een beetje; het is een erg uitgesproken smaak.
Zelf zou ik gaan voor een Bowmore 15 Darkest als eerste "peated" whisky voor een grotere groep.
Duidelijk aanwezige turfsmaak en toch ook een prettige mate van zoetigheid.
0 x
Mijn eerste Islay was de Lagavulin 16 yr, wilde na een Glenfiddich Caoran Reserve wel eens een echte geturfde whisky proberen. Daarna de andere distilleerderijen van Islay lang gegaan. Ik vind dat er voor elk wel wat is te vinden op dit eiland, van veel tot weinig/geen turf en alles wat er tussen zit.
De Lagavulin is wellicht niet de eerste die ik als advies zou geven, maar hij heeft voor mij wel de weg vrijgemaakt en ik ben er een echte Islay-fan door geworden.
De Lagavulin is wellicht niet de eerste die ik als advies zou geven, maar hij heeft voor mij wel de weg vrijgemaakt en ik ben er een echte Islay-fan door geworden.

0 x
Mijn eerste Islay was een Bowmore 12. Destijds vond ik 'm geweldig, tegenwoordig ben ik er niet meer zo stuk van. Lekker spul, maar qua Islays staat ie een beetje onderaan mijn lijstje. Mijn tweede Islay was een Laphroaig 10. Alsof ik bij een oude huisarts op bezoek was, maar dan in positieve zin!
0 x
Mijn eerte Islay was een Caol Ila 12 ergens in 2006, ik noteerde toen;
Wat vind ik er zelf van: Eerste slokje was ff schrikken, alsof ik een kampvuur in een apotheek inslikte, maar toch wel erg bijzonder. Na het tandenpoetsen proefde ik hem de volgende dag nog. Bij volgende glaasjes raak je gewend aan deze uitgesproken smaak, of neemt hij langzaam af omdat de fles open staat en de fles langzaam oxideert.
Wat vind ik er zelf van: Eerste slokje was ff schrikken, alsof ik een kampvuur in een apotheek inslikte, maar toch wel erg bijzonder. Na het tandenpoetsen proefde ik hem de volgende dag nog. Bij volgende glaasjes raak je gewend aan deze uitgesproken smaak, of neemt hij langzaam af omdat de fles open staat en de fles langzaam oxideert.
0 x
Mijn eerste Islay was een Laphroaig 10yr. Turf en rauwe ziltigheid. Daarna al snel een Quarter cask gekocht: nog beter! Ben momenteel een groot fan van Ardbeg. Vooral de Ardbeg Corryvreckan is een absolute must-have!
0 x
Mijn eerste islay was een Bowmore 12, al was dat niet mijn eerste geturfde whisky, dat was nl. Connemara Peated.
Omdat ik dit type smaak nog niet kende, vond ik het in eerste instantie wel wat typisch.
Zeker niet vies, maar ook niet gelijk fantastisch, wel interessant.
Vooral het rokerige aroma vond ik van begin af aan geweldig, de smaak ben ik snel daarna zeer gaan waarderen.
Omdat ik dit type smaak nog niet kende, vond ik het in eerste instantie wel wat typisch.
Zeker niet vies, maar ook niet gelijk fantastisch, wel interessant.
Vooral het rokerige aroma vond ik van begin af aan geweldig, de smaak ben ik snel daarna zeer gaan waarderen.
0 x
Ik heb me op de whisky proeverij van laatst redelijk gericht op islays. Persoonlijk had ik helemaal niks met caol ila, terwijl veel mensen deze aanraden als instapfles. Wel lekker vond ik de bowmore 12, ardberg 12, bunahabain 12 en mijn persoonlijke islaytopper van die avond laphroaigh quarter cask
. Mijn eerst islay was trouwens een glas lagavullin 16 years in het cafe en ik vond hem heerlijk. Maar zoals eigenlijk voor alle soorten geldt....het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
. Mijn eerst islay was trouwens een glas lagavullin 16 years in het cafe en ik vond hem heerlijk. Maar zoals eigenlijk voor alle soorten geldt....het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
0 x
Re: Mijn eerste Islay
Robbie-79 schreef:Ik heb me op de whisky proeverij van laatst redelijk gericht op islays. Persoonlijk had ik helemaal niks met caol ila, terwijl veel mensen deze aanraden als instapfles. Wel lekker vond ik de bowmore 12, ardberg 12, bunahabain 12 en mijn persoonlijke islaytopper van die avond laphroaigh quarter cask. Mijn eerst islay was trouwens een glas lagavullin 16 years in het cafe en ik vond hem heerlijk. Maar zoals eigenlijk voor alle soorten geldt....het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
Mooi lijstje! En om maar even in te haken op je laatste opmerking, ieder het zijne, maar... Ga je mond spoelen met Caol Ila Cask Strength!!!11
0 x
Interessante topic!
Ik ben zelf begonnen met Jack Daniels. Glenlivet 12YO was mijn eerste Schotse whisky en vond hem toen al tegenvallen. De finish was erg kort. Daarna ben ik meteen begonnen met een Islay whisky: Ardbeg 10yo.
Daarna een Taliker 10yo die was ook erg lekker. Maar niet zo krachtig als een Ardbeg. Omdat ik in die tijd gek was op Jack Daniels dacht ik dat bourbon altijd lekker was. Had toen een Gentleman Jack gekocht. Dat was zo vies dat ik hem na een jaar nog heb staan. Smaken veranderen na een Schotse whisky.
Hierna een lekkere Highland Park 12yo geprobeerd, lekkere zachte zoete whisky. Ben nu bezig met een Caol Ila 12yo. Op dit moment is Ardbeg 12yo mijn grote favoriet. Mijn volgende fles word zeker een Lagavullin 16yo. Ben zeer benieuwd wat je er van vind!
Ik ben zelf begonnen met Jack Daniels. Glenlivet 12YO was mijn eerste Schotse whisky en vond hem toen al tegenvallen. De finish was erg kort. Daarna ben ik meteen begonnen met een Islay whisky: Ardbeg 10yo.
Daarna een Taliker 10yo die was ook erg lekker. Maar niet zo krachtig als een Ardbeg. Omdat ik in die tijd gek was op Jack Daniels dacht ik dat bourbon altijd lekker was. Had toen een Gentleman Jack gekocht. Dat was zo vies dat ik hem na een jaar nog heb staan. Smaken veranderen na een Schotse whisky.
Hierna een lekkere Highland Park 12yo geprobeerd, lekkere zachte zoete whisky. Ben nu bezig met een Caol Ila 12yo. Op dit moment is Ardbeg 12yo mijn grote favoriet. Mijn volgende fles word zeker een Lagavullin 16yo. Ben zeer benieuwd wat je er van vind!
0 x
Die Ardbeg 12 die op deze pagina twee maal genoemd wordt, daar ben ik wel benieuwd naar ...
Overigens, mijn eerste Islay was een Ardbeg 10yo, ergens in 2001 ... heerlijk vond ik 'm toen, zonder enige noemenswaardige whisky-ervaring, en ik vind ze nog steeds heerlijk ... een uitstekende Islay-instapper: meteen met de neus in de zilte turf vallen, waarom niet?
Overigens, mijn eerste Islay was een Ardbeg 10yo, ergens in 2001 ... heerlijk vond ik 'm toen, zonder enige noemenswaardige whisky-ervaring, en ik vind ze nog steeds heerlijk ... een uitstekende Islay-instapper: meteen met de neus in de zilte turf vallen, waarom niet?

0 x
Mijn eerste Islay was een 20cl flesje Lagavulin 16 als onderdeel van mijn whiskystartpakket. Het was dus niet alleen de eerste rookbom, maar ook een van de whisky's waarmee ik begon. Ik weet nog goed dat ik het kurkje eraf plopte, even snuffelde en dacht: "Waar ben ik nou weer aan begonnen?!". De smaak was best overdonderend, maar lusten deed ik 'em best.
Op een of andere manier denk ik dat ik dat flesje (uit 2005?) lekkerder vond dan mijn huidige fles uit 2010, maar dat kan ook best de vertekende herinnering zijn, omdat die eerste nu eenmaal het bijzonderst is.
Op een of andere manier denk ik dat ik dat flesje (uit 2005?) lekkerder vond dan mijn huidige fles uit 2010, maar dat kan ook best de vertekende herinnering zijn, omdat die eerste nu eenmaal het bijzonderst is.
0 x
Whisky is echt een avontuur. Mijn laatste Islay whisky was Caol Ila 12yo. Toen ik hem open maakte toen smaakte hij niet geweldig. De week erop smaakte hij echt geweldig. Bijna even vol als een Ardbeg 10yo. Je moet de fles even laten staan om hem te 'luchten' De finish is echt geweldig van een Caol Ila, maar een Ardbeg 10yo blijft langer hangen. Ik koop alleen flessen van 0.7 L.
Whisky is en blijft een avontuur. Sommige vinden zachte whisky lekker, andere met veel turf en rook.
Als dit leest en je zit aan en Jack Daniels, probeer eens een Glenfiddich, Oban 14yo of Highland Park 12yo. Via deze manier ben ik ook Schotse whisky gaan waarderen hoe duur hij ook was.
Mijn volgende aankoop wordt Smokehead Single Malt. Volgens sommige is het een Ardbeg 6-8 jaar. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.
Whisky is en blijft een avontuur. Sommige vinden zachte whisky lekker, andere met veel turf en rook.
Als dit leest en je zit aan en Jack Daniels, probeer eens een Glenfiddich, Oban 14yo of Highland Park 12yo. Via deze manier ben ik ook Schotse whisky gaan waarderen hoe duur hij ook was.
Mijn volgende aankoop wordt Smokehead Single Malt. Volgens sommige is het een Ardbeg 6-8 jaar. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.
0 x
harmus85 schreef:Whisky is en blijft een avontuur. Sommige vinden zachte whisky lekker, andere met veel turf en rook.
Eens met het avontuur.
Ik (en ik denk velen met mij) heb echter meer een 'dynamische' voorkeur, afhankelijk van mijn gemoedstoestand, omgeving (muziek, gezelschap of juist het ontbreken daarvan, boek), weertype, consumptie en nog vele andere factoren die iedereen voor zich zelf kan invullen. Het ene weekend gaat mijn voorkeur uit naar een Islay, het weekend erop misschien weer naar een Lowland. Zo passeert na verloop van tijd het hele palet de revue,althans een groot gedeelte ervan. Oneindig veel mogelijkheden, aangezien ook binnen elke regio veel verschil te ervaren is.
Inderdaad dus een avontuur.
EDIT: Zie ook Welk Whisky-type bij welke gelegenheid of stemming ?
Laatst gewijzigd door Piet op 31 Jan 2012, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
Reden: Link toegevoegd
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”