Tamdhu expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Xstream » 20 Apr 2015, 09:41

De batch strength heb ik ook laatst op en vond 'm heerlijk, dus meteen gekocht. Maar ik ben t er mee eens dat hij vrij stevig geprijsd is, maar ik vind m persoonlijk ook lekkerder dan bv een a'bunadh.

Hij zit erg in de buurt van de tamdhu's van van Wees. En als, inmiddels jonge tamdhu fan, moest deze er ook bij ;) vind 'm veel lekkerder dan hun 10yo. Maar de tamdhu van vW waren wel gunstiger geprijsd. Al stijgen die prijzen nu ook vrij rap. Die zitten tegenwoordig rond dezelfde prijs.

Ook heb ik batch 252 en 253 van vW in huis, maar nog niet aan toegekomen om ze te proeven en vergelijken. Ik heb net de 250 geleegd, dus er zal er eerdaags wel weer 1 open gaan. Ik heb ter vergelijk ook een paar jonge tamdhu's van andere IB's.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Apr 2015, 12:11

Ik ben het eens met Edwin, de prijs is veel te hoog. Dit is een whisky die moet concurreren met de a'bunadh, Glengoyne CS en Glendronach CS. Die hebben een uitstekende reputatie en zijn allemaal goedkoper. Het lijkt me dan ook sterk dat Tamdhu met deze CS een significant marktaandeel veroverd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Xstream » 20 Apr 2015, 17:22

De vraag is natuurlijk ook of ze dat wel willen. Misschien is hun aanbod niet zo groot en is daarom de prijs ook relatief hoog.

Al vind ik deze Tamdhu zelf beter dan A'bunadh. En de Glendronach CS e.d. zijn net zo duur.De Glengoyne CS is weer iets goedkoper, maar vind ik persoonlijk dan weer wat minder. Dus ik vind 't wel een beetje in dezelfde ballpark. Ik kocht 'm met 10% korting en dan heb je precies de juiste prijs te pakken denk ik.

Dat smaak bepaald wat je 'm waard vind heb je met elke whisky.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Apr 2015, 09:20

Xstream schreef:De vraag is natuurlijk ook of ze dat wel willen. Misschien is hun aanbod niet zo groot en is daarom de prijs ook relatief hoog.

Al vind ik deze Tamdhu zelf beter dan A'bunadh. En de Glendronach CS e.d. zijn net zo duur.De Glengoyne CS is weer iets goedkoper, maar vind ik persoonlijk dan weer wat minder. Dus ik vind 't wel een beetje in dezelfde ballpark. Ik kocht 'm met 10% korting en dan heb je precies de juiste prijs te pakken denk ik.

Dat smaak bepaald wat je 'm waard vind heb je met elke whisky.


Net zo duur? Glendronach B3 koop je rond de 50 euro en hetzelfde geldt voor A'Bunahd en de Glencoyne zit op € 45. De Tamdhu zit op € 70.., volgens mij is ie dus anderhalf keer duurder. (ja, de GD B2 wordt nu duurder omdat die 'op' begint te raken. Kennelijk willen mensen wel 15 euro meer betalen omdat er binnenkort een Batch 4 zal komen :HitHead )
En over smaak valt niet te twisten, maar wat Tamdhu de laatste 15 tot 20 jaar aan jonge whisky's durft te bottelen vind ik triest in relatie tot de prijs. Oude Tamdhu's zijn fantastisch, maar al het jonge spul is echt een schande om onder hetzelfde label uit te brengen. Allemaal 'rotzooi' welke kunstmatig op smaak is gebracht, whisky voor de massa, drinkt lekker makkelijk weg. En dan is de 10 yo niet geweldig maar tenminste nog enigzins marktconform geprijsd, maar als je toch niet op een tientje kijkt kun je beter een echte whisky kopen; Craiggelaichie 13 yo...., die heeft veel meer te bieden!
Tamdhu is trouwens niet de enige hoor, ook bij Bowmore kunnen ze er wat van. (12 yo Enigma bijvoorbeeld)
Dan vind ik een A'Bunahd of een Glendronach CS een verademing; daar kun je tenminste nog oude whisky in terug vinden, vooral in de finish. Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet als ik een Tamdhu toffee in m'n mond heb.
Zet maar eens een jaren 80 of begin jaren 90 OB van een 12 yo naast een huidige 15 of 18 yo, dan begrijp je precies wat ik bedoel. Toen waren de gebruikte vaten een hele klap beter en kreeg whisky echt alles mee aan smaken wat er in zat. Zonder fratsen en kunstmatige toevoegingen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Harrie » 21 Apr 2015, 13:23

0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Xstream » 21 Apr 2015, 15:05

Oogadal schreef:
Xstream schreef:De vraag is natuurlijk ook of ze dat wel willen. Misschien is hun aanbod niet zo groot en is daarom de prijs ook relatief hoog.

Al vind ik deze Tamdhu zelf beter dan A'bunadh. En de Glendronach CS e.d. zijn net zo duur.De Glengoyne CS is weer iets goedkoper, maar vind ik persoonlijk dan weer wat minder. Dus ik vind 't wel een beetje in dezelfde ballpark. Ik kocht 'm met 10% korting en dan heb je precies de juiste prijs te pakken denk ik.

Dat smaak bepaald wat je 'm waard vind heb je met elke whisky.


Net zo duur? Glendronach B3 koop je rond de 50 euro en hetzelfde geldt voor A'Bunahd en de Glencoyne zit op € 45. De Tamdhu zit op € 70.., volgens mij is ie dus anderhalf keer duurder. (ja, de GD B2 wordt nu duurder omdat die 'op' begint te raken. Kennelijk willen mensen wel 15 euro meer betalen omdat er binnenkort een Batch 4 zal komen :HitHead )
En over smaak valt niet te twisten, maar wat Tamdhu de laatste 15 tot 20 jaar aan jonge whisky's durft te bottelen vind ik triest in relatie tot de prijs. Oude Tamdhu's zijn fantastisch, maar al het jonge spul is echt een schande om onder hetzelfde label uit te brengen. Allemaal 'rotzooi' welke kunstmatig op smaak is gebracht, whisky voor de massa, drinkt lekker makkelijk weg. En dan is de 10 yo niet geweldig maar tenminste nog enigzins marktconform geprijsd, maar als je toch niet op een tientje kijkt kun je beter een echte whisky kopen; Craiggelaichie 13 yo...., die heeft veel meer te bieden!
Tamdhu is trouwens niet de enige hoor, ook bij Bowmore kunnen ze er wat van. (12 yo Enigma bijvoorbeeld)
Dan vind ik een A'Bunahd of een Glendronach CS een verademing; daar kun je tenminste nog oude whisky in terug vinden, vooral in de finish. Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet als ik een Tamdhu toffee in m'n mond heb.
Zet maar eens een jaren 80 of begin jaren 90 OB van een 12 yo naast een huidige 15 of 18 yo, dan begrijp je precies wat ik bedoel. Toen waren de gebruikte vaten een hele klap beter en kreeg whisky echt alles mee aan smaken wat er in zat. Zonder fratsen en kunstmatige toevoegingen.


Abunadh zie je al snel voor +- 55 eu. Laatst nog 1 gekocht voor 58 EU. Die Glendronach is gewoon +-60 EU hoor. En die Tamdhu had ik voor 60 EU, maar is normaal wat duurder inderdaad.

En waar doel je nou precies op met je Tamdhu is zooi opmerking? Ik ken alleen de 10 yo, welke ik idd niks aan vind, en doel vooral op de IB's van vW, welke geweldig zijn (zie ook de ratings op WB), en nog wat andere IB's die ook super zijn, allemaal jonge tamdhu's die beter smaken dan menig 21+ jaar whisky. Verder hebben ze niet veel behalve nu dus die Batch Strength welke wel degelijk lekker is. Een klap beter dan bijv. de Glenrothes Sharry NAS welke ook voor een absurd bedrag verkocht wordt.

Heb je 'm weleens op dan? Of heb je gewoon een mening? Het blijft toch gewoon smaak. En de prijs wijkt niet veel van elkaar af. De oplage van Tamdhu zal lager zijn dan die van Glendronach bijv. Vandaar dus ook de prijs. Alleen mensen die 't lekker vinden zullen 't ervoor over hebben. En dat is precies wat Tamdhu wil / aankan.

Ik wil er geen welles en nietus van maken, beetje kinderachtig. Wat ik zeg is volgens weinig mis mee en ik brand niet gehele merken of meningen van andere omver als schande en rotzooi. Dat je een andere mening hebt, prima. Maar als er 3 merken rond de 50 - 60 EU met een CS komen, en er 1 is wat duurder, of minder lekker, prima, daar ontkom je niet aan. Je hoeft 't ook niet te kopen :D

En je kunt wel zomaar wat voorbeelden noemen, maar je kunt ook gewoon een Glenfarclas 105 kopen voor 30 EU de liter. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je zo gaat redeneren ben je wel gestoord als je meer dan 40 euro aan een whisky uitgeeft, ongeacht welke smaak of hoe goed die is.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Apr 2015, 19:30

Gaat me er niet om alles af te branden wat bij Tamdhu gemaakt wordt, ik heb alleen wat moeite met het snel-snel wat veel merken nu toepassen. En een goeie discussie is toch niks mis mee?
Ten tijde van mijn reactie (de eerste) dan, zaten de A'Bunahd en de GD beiden tussen de 49,50 en de 52,50. Terwijl de Tamdhu BS net geintroduceerd werd op € 79. Dat is dan toch anderhalf keer duurder en dat vind ik voor een NAS gewoon teveel. Wellicht vonden ze dat zelf ook wat te gortig?
Wat ik op Tamdhu (en ook Bowmore) tegen heb is dat er nu spul gebotteld wordt wat niet past bij het rijke verleden; ik vind het geparfumeerde, kunstmatig op smaak gebrachte te jonge whisky. Ik heb de BS natuurlijk geproefd (anders geef ik er geen mening over) en ik vind de BS niet in balans, te toffee/caramel achtig. Ik vind 'm veel weg hebben van de 10yo maar dan met een beetje meer punch, want die 10 yo mist eigenlijk alles wat je zoekt in een goede dram.
Glenfarclas 105 vind ik ook niet lekker trouwens. Ik vind ook niet dat ik merken afbrandt, ik constateer alleen dat er de laatste jaren door best veel merken maar wat aangerommeld wordt in het "instap" segment en dat vind ik jammer. En ja, er zullen mensen zijn die mij gestoord vinden omdat ik met een gerust hart een fles van €300 opentrek. Maar daar heb ik dan ook een jaar heel veel plezier van en schenk ik 40 drams uit.
Als ik een slobber whisky zoek pak ik liever een Aberlour 15 yo, een Ardbeg Uggie of een Laprhoaig QC. Kost ook niet teveel en is imho prima value for money.
Het is trouwens maar goed dat we niet allemaal hetzelfde lekker vinden trouwens.... :Proost
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Xstream » 21 Apr 2015, 20:50

Nee, niks mis met goede discussie. Vond je wel ietwat fel met deels foutieve informatie waarop je een deel van je mening baseert.

Aberlour e.d. worden toch ook op smaak gebracht? Dat doen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. En dat 't een NAS wereld wordt omdat de vraag hoger is dan 't aanbod, is een algemeen gegeven en iets waar bijna elk whisky merk zich inmiddels aan schuldig maakt, of dat nou Ardbeg, Glendronach of Highland Park is.

Dat je 't niet lekker "vind" is prima, maar daarmee is het natuurlijk geen feit. Uitspraken als "want die 10 yo mist eigenlijk alles wat je zoekt in een goede dram" gaan bij mij al snel tegen de haren in, want het is niet aan jou om te bepalen wat ik zoek in een goede dram ;)

Dat toffee / caramel achtige vind ik nou juist lekker :) Dat profiel heb ik nog in geen enkele andere whisky zo geproefd. Net zoals die bottelingen van vW, en die zijn niet op smaak gebracht met caramel ofzo (zeggen ze althans). Misschien die BS wel, niet gechecked en daarvoor moet ik 'm nog meer proeven (pas 1x op tijdens festival na al wat drams in m'n mik).

En de prijs of leeftijd zegt imo niet alles. Ook dat is een deel smaak, en vaak ook de allure, want ik heb zat duurdere whisky's op die ik niet zo boeiend vond. Blind tastings geven dat ook ongenuanceerd weer, tot ergenis van sommigen :D En soms zijn ze wel erg lekker, maar niet 200 euro meer lekker. En soms zijn ze inderdaad 300 EU lekker, en dan vind je 't ook waard. Ga je dan ook relativeren op prijs en vergelijken met die andere whisky die je voor 250 EU kunt krijgen? Nee.

Feit is dat ik geen alternatief zou kunnen noemen die op Tamdhu BS lijkt. De 10 en 15 e.d. vind ik ook niks, soort slap aftreksel met minder smaak ontwikkelingen. De vW Tamdhu's zijn tegenwoordig vrijwel net zo duur. Dus is 60/65 EU voor zo'n fles dan te duur? Nee, voor mij niet. Zeker niet om 's te proberen en direct te vergelijken met m'n andere Tamdhu's. Maar tips en adviezen voor alternatieven die op 't Tamdhu profiel lijken zijn natuurlijk welkom :D

Ardbeg Uggy, Laphraoig QC e.d. vind ik ook erg lekker, maar lijken er verder totaal niet op zoals je weet.

Sinds wanneer is prijs een maatstaf voor whisky?
Ik baal er nog van dat ik m'n Yamazaki 18 yo heb open getrokken. Nog geen jaar geleden gekocht voor 85 EU en nu overal al 250 EU. En ik vind 'm niet eens zo heel bijzonder. Ik kocht een Glenrothes van Adelphi (van "maar" 6 jaar oud) voor 80 eu, al 20 EU meer dat ik 2 maanden ervoor had betaald en kreeg diezelfde dag nog via 't forum een bod van 200 EU voor die fles. En die 6 jaar oude whisky vind ik lekkerder dan knijters van een whisky ala Brora of andere 25+ jaar whisky's die ik op heb :) Al moet ik toegeven dat ik ook wel hele lekkere Littlemills op heb. Maarja, ander prijskaartje. Prijs redenaties maken in de whisky wereld is gewoon niet volgens whisky logica ...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Apr 2015, 22:55

Xstream schreef:Nee, niks mis met goede discussie. Vond je wel ietwat fel met deels foutieve informatie waarop je een deel van je mening baseert.

Aberlour e.d. worden toch ook op smaak gebracht? Dat doen ze tegenwoordig (bijna) allemaal. En dat 't een NAS wereld wordt omdat de vraag hoger is dan 't aanbod, is een algemeen gegeven en iets waar bijna elk whisky merk zich inmiddels aan schuldig maakt, of dat nou Ardbeg, Glendronach of Highland Park is.

Dat je 't niet lekker "vind" is prima, maar daarmee is het natuurlijk geen feit. Uitspraken als "want die 10 yo mist eigenlijk alles wat je zoekt in een goede dram" gaan bij mij al snel tegen de haren in, want het is niet aan jou om te bepalen wat ik zoek in een goede dram ;)

Dat toffee / caramel achtige vind ik nou juist lekker :) Dat profiel heb ik nog in geen enkele andere whisky zo geproefd. Net zoals die bottelingen van vW, en die zijn niet op smaak gebracht met caramel ofzo (zeggen ze althans). Misschien die BS wel, niet gechecked en daarvoor moet ik 'm nog meer proeven (pas 1x op tijdens festival na al wat drams in m'n mik).

En de prijs of leeftijd zegt imo niet alles. Ook dat is een deel smaak, en vaak ook de allure, want ik heb zat duurdere whisky's op die ik niet zo boeiend vond. Blind tastings geven dat ook ongenuanceerd weer, tot ergenis van sommigen :D En soms zijn ze wel erg lekker, maar niet 200 euro meer lekker. En soms zijn ze inderdaad 300 EU lekker, en dan vind je 't ook waard. Ga je dan ook relativeren op prijs en vergelijken met die andere whisky die je voor 250 EU kunt krijgen? Nee.

Feit is dat ik geen alternatief zou kunnen noemen die op Tamdhu BS lijkt. De 10 en 15 e.d. vind ik ook niks, soort slap aftreksel met minder smaak ontwikkelingen. De vW Tamdhu's zijn tegenwoordig vrijwel net zo duur. Dus is 60/65 EU voor zo'n fles dan te duur? Nee, voor mij niet. Zeker niet om 's te proberen en direct te vergelijken met m'n andere Tamdhu's. Maar tips en adviezen voor alternatieven die op 't Tamdhu profiel lijken zijn natuurlijk welkom :D

Ardbeg Uggy, Laphraoig QC e.d. vind ik ook erg lekker, maar lijken er verder totaal niet op zoals je weet.

Sinds wanneer is prijs een maatstaf voor whisky?
Ik baal er nog van dat ik m'n Yamazaki 18 yo heb open getrokken. Nog geen jaar geleden gekocht voor 85 EU en nu overal al 250 EU. En ik vind 'm niet eens zo heel bijzonder. Ik kocht een Glenrothes van Adelphi (van "maar" 6 jaar oud) voor 80 eu, al 20 EU meer dat ik 2 maanden ervoor had betaald en kreeg diezelfde dag nog via 't forum een bod van 200 EU voor die fles. En die 6 jaar oude whisky vind ik lekkerder dan knijters van een whisky ala Brora of andere 25+ jaar whisky's die ik op heb :) Al moet ik toegeven dat ik ook wel hele lekkere Littlemills op heb. Maarja, ander prijskaartje. Prijs redenaties maken in de whisky wereld is gewoon niet volgens whisky logica ...


Ok, ja, dat mag je vinden, mis alleen welke info ik niet helemaal goed had? Of doel je op de prijzen van de diverse merken? Wat betreft NAS in z'n algemeenheid; ik heb aangegeven dat ik niets tegen NAS heb, maar wel tegen te dure NAS en de Tamdhu is op € 79 in NL geintroduceerd, nu zie je de prijs zakken naar rond de € 65. Nog steeds aan de hoge kant, maar goed, als de markt dat betalen wil prima. Ik heb trouwens geen moment de intentie (gehad) om voor wie dan ook te bepalen wat ze lekker moeten vinden en wat niet, als ik tik "wat je zoekt in een..", dan geldt dat voor mij persoonlijk uiteraard. Ik snap dat jij wel van dat toffe/caramel houdt, ik vind dat ook wel lekker, maar niet in de mate waarin dat nu in Tamdhu aanwezig is.
BT is inderdaad een geweldige manier om hogelijk (of overgewaardeerde) flessen te ontmaskeren, dat geeft nog wel eens verbaasde gezichten
Wat betreft je Yamazaki 18 yo; da's altijd jammer om 'm open te trekken met hoge verwachtingen die dan niet worden waargemaakt.., tip, als je 'm nog hebt; sampelen obv flesprijs van 150 euro! Bedoel, het is niet slecht voor een 85 euro fles, maar voor 250 euro ligt de lat wat hoger en zeker als je wat fraaie Littlemills hebt (gehad) valt het dan tegen. Maar in mijn ogen blijft het een fles van 85 euro want daar is ie voor verkocht.
En wat betreft prijzen voor flessen, alles blijft subjectief, maar als de retailprijs van een Yamazaki 18 yo op 85 euro ligt en een jaar later "ineens" gehyped wordt naar het drievoudige dan is het einde zoek natuurlijk. En als we het nu hebben over een merk met een stevig hype gehalte is het Yamazaki wel lijkt me. (naast de tijdelijk figuurzaag hype)
Het belangrijkste voor mij blijft of ik de inhoud van een fles vindt kloppen met de retailprijs. Voor de Tamdhu CS (wat niet mijn smaak is) zeg ik op de introprijs van bijna 80 euro nog steeds 'nee', maar de huidige prijs van 65 euro ligt al een stuk beter in lijn met andere NAS.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Apr 2015, 09:38

Een paar puntjes n.a.v. bovenstaande:

  • Graag selectief quoten (of, als je direct onder iemand reageert, helemaal niet), dat leest prettiger
  • Het 'op smaak brengen' van whisky wordt hier op zo'n manier gebruikt dat mensen wel eens in verwarring zouden kunnen raken. Voor de duidelijkheid: alle smaak die je proeft in een (Schotse) whisky komt uit de spirit (water, graan, gist) en het vat (verschillende soorten eiken, verschillende vorige vullingen). Verder mag niets worden toegevoegd behalve water en karamel e150a (zie het volgende punt).
  • Karamel in whisky is er alleen voor kleuring. Testjes met de smaakinvloed geven tot nu toe geen duidelijk uitsluitsel (al is het vermoeden altijd geweest dat de smaak ook wel enigszins beïnvloed wordt), maar de producenten gebruiken het niet bewust als smaakstof. De karamel die gebruikt wordt voor kleuring (e150a) heeft overigens niets te maken met een boterbabbelaar of het spul in je snickers, denk eerder aan norit-achtige zwarte koolstof in zijn basisvorm. Zie ook: viewtopic.php?f=9&t=36
2 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 15:02

Duidelijk, point taken!

Wat betreft op smaak brengen, tsja, wat je zegt klopt en het is ook niet zo dat ik (en ik denk dat voor XStream hetzelfde geldt) bedoel dat er iemand met de parfumspuit de boel loopt te beinvloeden. Maar hoe zit het met eventuele bewerkingen aan een vat voordat er wat in gaat? Mag dat? Uiteindelijk moet de typische destilleerderij "handtekening" ergens vandaan komen lijkt me?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 22 Apr 2015, 16:07

Oogadal schreef:Duidelijk, point taken!

Wat betreft op smaak brengen, tsja, wat je zegt klopt en het is ook niet zo dat ik (en ik denk dat voor XStream hetzelfde geldt) bedoel dat er iemand met de parfumspuit de boel loopt te beinvloeden. Maar hoe zit het met eventuele bewerkingen aan een vat voordat er wat in gaat? Mag dat? Uiteindelijk moet de typische destilleerderij "handtekening" ergens vandaan komen lijkt me?


Tsja, die 'handtekening' is net het werk van de 'master distiller' (of hoe ze die ook heten) of 'de neus' van de distilleerderij. Hij is diegene die er voor zorgt dat iedere batch van de 10y quasi dezelfde smaak heeft... Daar schuilt voor een stuk de kunst van het whisky 'maken'.

Men mag het hout bewerken in die zin dat de vaten op meer of minder gecharred kunnen worden én men kan spelen met verschillende soorten vaten (sherry / bourbon / wine / ... First fill, second fill, fresh , ...) maar men mag niets toevoegen aan die vaten.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Apr 2015, 16:59

Duidelijk verhaal, weet ik dat ook weer!

Had al wel zo'n vermoeden maar wist het niet helemaal 100%
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

jon
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 Mar 2014, 14:16

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor jon » 04 Mei 2015, 17:09

gisteren (eindelijk :-) ) een fles CS batch 1 gaan halen en ik vind hem zeer lekker!

mijn bevindingen: stevige borrel met licht fruitige/zoete reuk en intense zoete/caramel en kruidige afdronk, voor zo'n hoog percentage heerlijk drinkbaar :-) (geen scherpe alcohol-smaak) je voelt hem wel van boven tot in je tenen zakken :duimop ... de smaken/reuk komen idd wel beter tot zijn recht met een beetje water.

heb hem 67 euro betaald dus redelijk stevig maar zeker de moeite waard. :smullen

grtn
0 x

MC A
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 Apr 2014, 20:52

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor MC A » 05 Mei 2015, 12:47

Ik heb de CS Batch 1 onlangs ook geproefd. Ik vind hem een stuk beter dan de 10Y.
Fruitig , noten, vanilla en natuurlijk toffee.
Misschien iets te hoog geprijsd. Voor een lagere prijs had je de Van Wees bottelingen die voor mij nog iets lekkerder waren.
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten