Mortlach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor JvR » 13 Mar 2024, 22:57

Slight schreef:Mortlach-fans, ik heb een vraagje. Maar om tot de vraag te komen, moet ik eerst even mijn mening luchten. Mijn enige ervaring met Mortlach is de officiële fles van de 16yo. Ik was daar niet van onder de indruk. Of eigenlijk vond ik 'm zelfs niet lekker. Normaal gesproken word ik toch wel enthousiast van whisky op sherry vat, maar dat was hier niet het geval.

Mijn conclusie was dan ook dat ik het distillaat niet lekker vond, en sindsdien heb ik geen poging meer gedaan om een Mortlach te proeven. De vraag is nu; heeft het zin om andere Mortlach expressies te checken?


Kijk eens bij het sample aanbod van Mermur zou ik zeggen. O.b.v 1 OB zeggen dat je Mortlach niet lekker vindt lijkt me wat voorbarig.
0 x

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Slight » 14 Mar 2024, 00:49

JvR schreef:Kijk eens bij het sample aanbod van Mermur zou ik zeggen. O.b.v 1 OB zeggen dat je Mortlach niet lekker vindt lijkt me wat voorbarig.

Uiteraard bieden samples het meest nauwkeurige beeld. Mijn intentie was om hier op andere wijze wat inzicht te verkrijgen.

Mijn verwachting was dat de reacties 3 kanten op konden gaan. 1) Dat iemand zou zeggen dat de OB 16yo totaal niet representatief is voor de kwaliteit die Mortlach kan bieden. 2) Dat als ik de OB 16yo niet lekker vind, de kans groot is dat de rest van hun aanbod mij ook niet aanstaat. 3) Dat iemand zou voorstellen om een Mortlach van een ander type vat te proberen, omdat dit mogelijk beter past bij het distillaat dan sherry.

Misschien kan Mermur er iets meer over zeggen.
0 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 519
Lid geworden op: 26 Mar 2020, 13:02

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Tris » 14 Mar 2024, 04:22

Wat vond je niet lekker aan die 16Y, wat stond je tegen?
Persoonlijk vind ik Mortlach op sherry juist fantastisch maar de recentere distillery bottelingen zijn vaak vlak, zwak en tonen weinig karakter.
Het kan van stevig tot fruitig gaan, nieuwere vintages hebben over het algemeen wat minder structuur maar zijn daardoor misschien weer toegankelijker, ik laat die versies meestal staan merk ik.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1623
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Mar 2024, 09:49

Mortlach heeft een vrij robuust destillaat, maar ik zou een random batch van de 16 y/o zeker niet als benchmark voor Mortlach als geheel gaan gebruiken. Overigens was de inaugural batch van de 16 een paar jaar terug een prima whisky, maar de kwaliteit is wellicht tanende.
Met name bij independents is er een zeer uiteenlopende range van Mortlachs op sherryvat (maar ook op bourbonvat) verkrijgbaar. Van zeer vuil en zwavelig tot superfruitig. En voor proeven zou ik inderdaad even bij Mermur aankloppen.
0 x

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Mermur » 14 Mar 2024, 18:56

Slight schreef:Mijn verwachting was dat de reacties 3 kanten op konden gaan. 1) Dat iemand zou zeggen dat de OB 16yo totaal niet representatief is voor de kwaliteit die Mortlach kan bieden. 2) Dat als ik de OB 16yo niet lekker vind, de kans groot is dat de rest van hun aanbod mij ook niet aanstaat. 3) Dat iemand zou voorstellen om een Mortlach van een ander type vat te proberen, omdat dit mogelijk beter past bij het distillaat dan sherry.

Misschien kan Mermur er iets meer over zeggen.


De 16 y.o. Distiller's Dram is wat mij betreft niet slecht maar zeker niet representatief voor het karakter van Mortlach (op sherry). Een typische Mortlach op sherry is veel fruitiger (donker fruit) en heeft veel meer hartige tonen. Dat je de 16 y.o. OB niet lekker vond, zegt dus weinig over hoe andere Mortlachs op sherry je zullen bevallen. Dan komt de oude 16 y.o. 'OB' - de Flora & Fauna - al dichter in de buurt. Maar de echte toppers zijn in mijn ogen onder de IB's te vinden (met de piek bij distillaten uit de late jaren '80 en de vroege jaren '90).
Mortlach op ex-bourbon proberen is ook geen slecht idee, maar dan is het nog belangrijker om niet al te jonge bottelingen uit te kiezen (minimaal 12 y.o. maar liever nog wat ouder) en met een wat hoger ABV. Een Signatory-botteling uit de Vintage Collection op 43% leidt gegarandeerd tot teleurstelling.
De Mortlach-spirit kan uitstekend uit de voeten met andere vaten (bv. port, moscatel, marsala, rum), maar ook ik ben van mening dat de spirit het beste tot zijn recht komt op (oloroso) sherry.
Stuur me maar een pb als je wat samples zou willen proberen.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Mar 2024, 22:05

Mermur schreef:... Een Signatory-botteling uit de Vintage Collection op 43% leidt gegarandeerd tot teleurstelling.
Wat ik kan bevestigen. :SadHead
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Raymondk
Senior
Senior
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 Jun 2014, 16:55
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 15 Mar 2024, 16:26

Hmmm heb me net een Mortlach SV eigenlijk blind gekocht....
De laatste 2 Mortlach IB's waren me zo goed bevallen dat ik het wel aandurfde. Binnenkort maar open trekken, ben benieuwd!
2 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Mar 2024, 19:19

Raymondk schreef:Hmmm heb me net een Mortlach SV eigenlijk blind gekocht....
Kan het na onze laatste opmerkingen alleen maar meevallen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Raymondk
Senior
Senior
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 Jun 2014, 16:55
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 15 Mar 2024, 19:28

Ja dat is ook weer waar
0 x

Gebruikersavatar
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 09 Feb 2014, 18:28
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Mermur » 15 Mar 2024, 19:41

Raymondk schreef:Hmmm heb me net een Mortlach SV eigenlijk blind gekocht....


Om welke gaat het? Tussen de meer recente bottelingen van SV uit de Un-Chillfiltered of Cask Strength-ranges - met name die uit distillatiejaar 2008 en op bourbon barrels of hogsheads - zitten zeker erg smakelijke whisky's. Over de 2007- of 2010-bottelingen met een sherry finish ben ik veel minder te spreken; die zijn in de regel veel te drogend.
0 x
Afbeelding

Raymondk
Senior
Senior
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 Jun 2014, 16:55
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Raymondk » 15 Mar 2024, 20:02

De 13 jarige Vintage uit 2008, Un-Chillfiltered 46 %, Hogshead uit 3 casks zie ik nu. Was nu ook zo benieuwd dat ik 'm ingeschonken heb en vind het weer een lekkere Mortlach. Fris, fruitig beetje zuur met genoeg punch maar geen overheersende alcohol. Prima dram voor de komende zomer wat mij betreft!!
1 x

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Slight » 15 Mar 2024, 21:59

Tris schreef:Wat vond je niet lekker aan die 16Y, wat stond je tegen?
Persoonlijk vind ik Mortlach op sherry juist fantastisch maar de recentere distillery bottelingen zijn vaak vlak, zwak en tonen weinig karakter.
Het kan van stevig tot fruitig gaan, nieuwere vintages hebben over het algemeen wat minder structuur maar zijn daardoor misschien weer toegankelijker, ik laat die versies meestal staan merk ik.

HammerHead schreef:Mortlach heeft een vrij robuust destillaat, maar ik zou een random batch van de 16 y/o zeker niet als benchmark voor Mortlach als geheel gaan gebruiken. Overigens was de inaugural batch van de 16 een paar jaar terug een prima whisky, maar de kwaliteit is wellicht tanende.
Met name bij independents is er een zeer uiteenlopende range van Mortlachs op sherryvat (maar ook op bourbonvat) verkrijgbaar. Van zeer vuil en zwavelig tot superfruitig. En voor proeven zou ik inderdaad even bij Mermur aankloppen.

Mermur schreef:De 16 y.o. Distiller's Dram is wat mij betreft niet slecht maar zeker niet representatief voor het karakter van Mortlach (op sherry). Een typische Mortlach op sherry is veel fruitiger (donker fruit) en heeft veel meer hartige tonen. Dat je de 16 y.o. OB niet lekker vond, zegt dus weinig over hoe andere Mortlachs op sherry je zullen bevallen. Dan komt de oude 16 y.o. 'OB' - de Flora & Fauna - al dichter in de buurt. Maar de echte toppers zijn in mijn ogen onder de IB's te vinden (met de piek bij distillaten uit de late jaren '80 en de vroege jaren '90).
Mortlach op ex-bourbon proberen is ook geen slecht idee, maar dan is het nog belangrijker om niet al te jonge bottelingen uit te kiezen (minimaal 12 y.o. maar liever nog wat ouder) en met een wat hoger ABV. Een Signatory-botteling uit de Vintage Collection op 43% leidt gegarandeerd tot teleurstelling.
De Mortlach-spirit kan uitstekend uit de voeten met andere vaten (bv. port, moscatel, marsala, rum), maar ook ik ben van mening dat de spirit het beste tot zijn recht komt op (oloroso) sherry.
Stuur me maar een pb als je wat samples zou willen proberen.

Dank voor jullie reacties. Dit is het soort feedback waar ik op hoopte :duimop

Mijn fles heeft bottle code L9016DM001, gekocht in 2019 en opgedronken gedurende een periode van een jaar. Vanaf de eerste dram vond ik dat het geheel een bittere en geoxideerde smaak had. Geen fruit te ontdekken. De invloed van sherry was dan ook erg aan de droge kant - niet genoeg om het destillaat baas te kunnen zijn. Ik moest vooral denken aan Glen Garioch 15yo, wat voor mij destijds ook een teleurstelling was. Ik had meer gehoopt op een fruitige en zoete smaakexplosie.

Ik wil Mortlach zeker nog een kans geven. Het is wel lastig om iets betaalbaars te vinden buiten de OB reeks. Gelukkig zijn samples nog wel te betalen. Op basis van jullie reacties denk ik dat ik op zoek moet gaan naar de flessen die een meer fruitig karakter hebben. Het 'vuil en zwavelig' karakter dat HammerHead omschrijft is waar ik liefst uit de buurt blijf. Ik denk in de richting van Adelphi, SV, G&M of Hart Brothers. Ik zal je lijstje eens bestuderen Mermur.
2 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 373
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 15 Mar 2024, 23:19

Ik ben nu niet echt thuis in Mortlach; maar is een lichte tint van zwavel/vuil nu net geen kenmerk van Mortlach?
Als je daarvan wilt wegblijven, zou ik mij er misschien niet verder in verdiepen.
Ik heb de 16y een 3/4 tal jaar geleden eens aangeschaft voor een prijs rond de 50 euro (in een tankstation in Luxemburg) en die was wel dik oké voor die prijs toen.
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Slight » 16 Mar 2024, 00:20

JoachimV10 schreef:Ik ben nu niet echt thuis in Mortlach; maar is een lichte tint van zwavel/vuil nu net geen kenmerk van Mortlach?
Als je daarvan wilt wegblijven, zou ik mij er misschien niet verder in verdiepen.
Ik heb de 16y een 3/4 tal jaar geleden eens aangeschaft voor een prijs rond de 50 euro (in een tankstation in Luxemburg) en die was wel dik oké voor die prijs toen.

Je opmerking over het vermijden snijdt zeker hout. Dat is ook de reden dat ik al jaren geen Mortlach meer heb gekocht. Maar tegelijkertijd wil ik ook niet op basis van 1 fles een merk afserveren. Ik denk dat een tweede kans in de vorm van een sample wel schappelijk is.

Ik heb deze avond ook tientallen Mortlach recensies gelezen op Whiskybase, en ik kwam vaak de woorden 'zwavel' en 'meaty' tegen. Zwavel ken ik wel van bijvoorbeeld Craigellachie 13, en daar heb ik er eigenlijk niet zo'n moeite mee. Meaty, tja, dat associeer ik sneller met Islay, en dat is vaak ook niet echt in mijn straatje.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 616
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Mortlach expressies

Ongelezen berichtdoor Casketje » 16 Mar 2024, 11:29

Mermur schreef:Om welke gaat het? Tussen de meer recente bottelingen van SV uit de Un-Chillfiltered of Cask Strength-ranges - met name die uit distillatiejaar 2008 en op bourbon barrels of hogsheads - zitten zeker erg smakelijke whisky's. Over de 2007- of 2010-bottelingen met een sherry finish ben ik veel minder te spreken; die zijn in de regel veel te drogend.

Ik heb daar ook eentje van gehad (en nog eentje in de "stash") en dat was zeker en vast een zeer smakelijke whisky - maar door de first fill bourbon was 'ie eigenlijk zeer rond en herkende ik niks van het befaamde meaty Mortlachkarakter. In tegendeel: was een zeer zoete, frisse, fruitige dram. Maar wel lekker.

Het spijtige aan Mortlach is dat het door Diageo als "premium" malt op de markt gezet wordt, en ook zo verkocht wordt aan IBers, en daardoor de prijs-kwaliteitsratio vaak ver te zoeken is, en al zeker als ze sherry gezien hebben. Dan ben je denk ik beter af met een Craigellachie of een Benrinnes, alhoewel die nu ik er over nadenk ook aan de prijs zijn vaak.
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Uridium en 7 gasten