Geolocaties
Evenementen kalender
onze startpagina hulp-Index
Literatuur pagina
Welkom & quick start!
Whisky Weetje van de Week
(Tonen/verbergen: klik de titel.
Wordt elke vrijdag om 24:00 uur vernieuwd).
Dr. David Wishart, bijgenaamd de Whisky Professor, heeft een wetenschappelijke methode ontwikkeld om whiskies te rangschikken volgens een smaakprofiel dat uit twaalf kenmerken bestaat. In zijn boek "Whisky Geclassificeerd" beschrijft hij deze methode en presenteert de profielen vanbijna honderd single malts. Het bijbehorende programma Whisky Analyst is te downloaden via zijn website en is geschikt om elk type whisk(e)y te profileren.
(Nightcaps 202)
'Frank Kane's' 'Crazy Liquor Laws' 2 – 'In South Carolina mocht lange tijd alleen sterke drank verkocht worden tussen zonsopgang en -ondergang. De openingstijden verschoven daardoor dagelijks. Daar is in de loop der tijden een eind aan gemaakt. Slijterijen moeten nu uiterlijk om 19:00uur sluiten'
(Nightcaps 203)
Whisky is niet onschuldig. Niet alleen vanwege het hoge alcohol percentage, maar ook vanwege de vele ongelukken. In 1898 viel een negenjarig jongetje in de 'washback' van de Cragganmore distilleerderij toen hij er met zijn oom een bezoek bracht. Hij overleed aan ernstige brandwonden.
(Nightcaps 204)
Glenmorangie is bekend vanwege hout finishes, zoals de Portwood, Sherrywood en Madeirawood. De 'distillery manager' voegde in 2004 een opmerkelijke expressie aan de toch al uitgebreide serie toe: The Artisan Cask. Deze whisky rijpt in vaten die gemaakt worden van bomen die door Glenmorangie zelf worden uitgekozen. In 2007 lanceerde Glenmorangie de Extra Matured serie.
(Nightcaps 205)
De door Glenmorangie geselecteerde bomen groei(d)en in de Ozark Mountains, Missouri. Ze worden gekapt, in planken gezaagd en gedroogd on de open lucht. Een kuiperij in Lousville, Kentucky, maakt er duigen van en assembleert deze tot vaten. Daarna worden ze verscheept naar Tennessee waar Jack Daniel ze vult met whiskey. Na verloop van tijd worden de vaten – leeg – naar Glenmorangie verscheept.
(Nightcaps 206)
De Speyside-regio produceert jaarlijks ongeveer zeventig procent van alle malt whisky in Schotland. Uiteindelijk wordt slechts zo'n tien procent van de Schotse malt whisky gebotteld als single malt. De overige negentig procent gaat naar de blenders.
(Nightcaps 201)
Dit is een test forum voor als je iets eerst uit wilt proberen. Van tijd tot tijd wordt dit geschoond. Schroom dus niet om het te "vervuilen" met probeersels.
Heb je vragen over bepaalde forum functies, hoe je iets moet doen etc. kijk eerst even in de uitgebreide help. Vind je niet het antwoord dat je zoekt stel je vraag dan hier.
door Piet » 05 aug 2009, 00:49
Ik zit hier nu met een Tamdhu, Speyside in het glas.
Tamdhu, Eigen standaard botteling, geen leeftijd, geen jaartal, 40%.
Iets als de bovenstaande zin zou dan het Onderwerp moeten zijn.
De notitie op zich is ieder voor zich. Voor mij hier en nu (bijna 01:00 uur):
Licht goud geel. Eenvoudige, aangename neus. Vleugje karamel en iets citrus.
Vrij licht en rond in de mond met iets fruit (appel ?). Zachte afdronk
Een vriendelijke allemansvriend. 70 punten
-

Piet
- Moderator

-
door JayDie » 05 aug 2009, 08:32
Piet,
dat lijkt me inderdaad een mooi begin zo! Misschien dat je de groep 0-50 als 1 groep ziet, of 0-25 25-50: hoe vaak komt het namelijk voor dat je een waarde onder de 50 geeft...? Nja... heb dat wel 1x meegemaakt: Hankey Banister...
Ik weet niet hoe flexibel dit forum is, maar anders kun je misschien ook nog 'velden' maken voor de tasting notes? Dan weet je dat iedereen hetzelfde invult.
Gr. John
-

JayDie
- Moderator

-
door JayDie » 05 aug 2009, 08:33
JayDie schreef:Misschien dat je de groep 0-50 als 1 groep ziet
ehh... of ik ben nog niet helemaal wakker, of je hebt het al aangepast...? Good work!
Ook mooi dat je je stem kan wijzigen!
John
-

JayDie
- Moderator

-
door Piet » 05 aug 2009, 12:36
Het was zo al. Reden o.a. dat de phpbb pol-faciliteit maximaal 10 waarden kan hebben. Om dan toch nog voldoende nuance aan te kunnen brengen ging ik er ook vanuit dat we kort kunnen zijn over Whisky's onder de 56 punten.
Blijft natuurlijk de subjectiviteit. Iemand die absoluut niets van "jodium" wil weten zou de meeste Islay's om die reden minder kunnen geven.....
Overigens kun je per poll aangeven of het is toegestaan je beoordeling aan te passen. Op zich niks mis mee. Ik dronk deze om 01:00 uur. Nu is het 12:30 uur en zou ik daar zo maar anders uit kunnen komen !
-

Piet
- Moderator

-
Keer terug naar Test- en hulpforum