Vraag en aanbod procedure suggesties

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
mvv911
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Vraag en aanbod procedure suggesties

Ongelezen berichtdoor mvv911 » 13 Aug 2012, 21:40

Beste forumleden,

Ben nog geen week lid, maar wil even mijn eerste ervaringen delen en een paar suggesties doen. Ben wel al 15 jaar liefhebber = drinker, maar verzamel ook sinds een paar jaar. Ik mis in Nederland eigenlijk een platform om whisky te kopen/verkopen. Via veilingsites in GB of Duitsland is het niet makkelijk, plus dat er flinke kosten aan zijn verbonden.

De vraag en aanbod rubriek In dit forum zou in die behoefte kunnen voorzien. Gisteren al twee mooie flessen kunnen scoren. Echter, zoals semtex ook al heeft aangeven, is de rubriek een beetje ongeordend. Veel onduidelijkheid, geen pb-mogelijkheid, niet reagerende verkopers, doe maar een bod, ... Ik ben ook lid van enkele andere fora en daar zijn strikte regels van toepassing. Je moet je hier ook aan houden. Zoniet dan wordt je gecorrigeerd door moderator, maar ook door leden. De regels zijn dat je alle specs van het product moet noemen en de vraagprijs. Onderhandelingen zijn alleen via PBs toegestaan. En als product is verkocht een slotje. Bijvoorbeeld: naam, leeftijd, jaar dest., jaar botst., %, doos/kist, vraagprijs. Als je meerdere flessen aanbiedt kun je dit ook goed hanteren, maar uiteraard wel steeds het bericht wijzigen als er een fles verkocht is en niet een maand later hetzelfde bericht herhalen met wat er nog rest.

Tweede suggestie is ook 'geleend' van ander forum: veiling rubriek. Hierbij wordt een product met een (laag) openingsbod geplaatst en wordt via reacties steeds een hogere bod gedaan. Uiteraard dient aanbieder de fles tegen hoogste bod te leveren. Werkt alleen als er veel volgers zijn, zoals genoemde veilingsites.

Zo een heel verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties, Mark :Slainte
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Vraag en aanbod procedure suggesties

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Aug 2012, 22:02

:P

Dit is volgens mij de eerste keer dat een forumlid om meer regels cq structuur en toezicht vraagt.
Er hebben in het verleden al diverse leden afscheid genomen omdat ze het té gestructureerd en gecontroleerd vinden hier :HitHead

Daar was ik het dan meestal niet mee eens maar nu heb ik ook mijn bedenkingen.

Overigens kan iedereen die geregistreerd is ook PB-en hoor.

Ik begrijp je suggesties maar die zullen er tevens veel mensen van weerhouden iets aan te bieden. Veel aanbieders zijn zelf geen liefhebber en worden "even" lid om iets aan te kunnen bieden. Maar ik vrees dat richtlijnen nauwelijks gelezen gaan worden.
Als de info niet compleet is vragen we daarom. Meestal ook om een foto. Dat kan een moderator doen maar ook elk lid. En dat is maar wat prettig omdat modereren zo al heel wat werk kost.
En helaas vaak komt er geen follow-up ook niet van de aanbieders. Dan sluiten we meestal zelf af. Maar hoe dwing je iemand dat te doen ?
Ik ben het grotendeels dus wel met je eens maar zie daar niet zo eenvoudig een goede oplossing voor. Volledig formaliseren kan ook tot veel minder aanbod leiden en (nog) meer werk. Dat laatste zou kunnen worden beperkt door e.e.a. af te dwingen met software. Die moet dan wel gemaakt worden en dat wordt dan weer niet gerechtvaardigd door het beperkte aanbod.
Ik wacht graag verdere reacties af...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

mvv911
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor mvv911 » 13 Aug 2012, 22:26

#Piet,

Met dat niet kunnen PBen doelde ik op whiskybar die op 4 juni 2012 een aantal mooie flessen aanbiedt. Maar ik weet niet hoe hem te bereiken.

Groet, Mark
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Aug 2012, 00:08

mvv911 schreef:#Piet,

Met dat niet kunnen PBen doelde ik op whiskybar die op 4 juni 2012 een aantal mooie flessen aanbiedt. Maar ik weet niet hoe hem te bereiken.

Groet, Mark

Tsja, maar dat is geen kwestie van niet kunnen PBen maar van niet reageren door de ontvanger. Dan houdt het toch een beetje op. Reageren door de aanbieder is wat mij betreft een kwestie van goed fatsoen en normale omgangsvormen volgen. Maar ik weet ook niet of er een vorm van overmacht meespeelt.
En inderdaad. Een moderator zou dan via e-mail een poging kunnen wagen. Dat doen we in elk geval als on-fatsoen in het spel is maar dat is weer iets anders. Het lijkt me ook niet wenselijk om e-mails te publiceren van alle leden (daarvoor is wel een optie).
Dus ook hiervoor zie ik niet zo snel een werkbare oplossing. Wel zullen we er iemand zeker op aanspreken als zoiets structureel is. Maar ook dat doen we nu al... of het moet ons ontgaan..... dat kan wel eens (hoewel...).
Maar in dit specifieke geval gaat er alsnog een bericht naar whiskybar! Je kunt er een moderator uiteraard altijd op attenderen.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Aug 2012, 09:30

Wat whiskybar betreft is het toch duidelijk. Hij was enkele berichten lang op het forum aanwezig, maar ging daar in driekwart van zijn berichten off-topic om te wijzen op de whiskies die hij te koop had of binnenkort zou gaan verkopen. Daar werd hij op aangesproken, en dat waardeerde hij niet, waarna hij aangaf ermee klaar te zijn en dit forum weer de rug toe te keren.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Aug 2012, 10:30

Nog redelijke nieuw, misschien is dit wat voor je: http://www.dutchwhiskyauction.com/ (John de Vries / The Balvenieman)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Aug 2012, 15:43

totalatool schreef:Wat whiskybar betreft is het toch duidelijk. Hij was enkele berichten lang op het forum aanwezig, maar ging daar in driekwart van zijn berichten off-topic om te wijzen op de whiskies die hij te koop had of binnenkort zou gaan verkopen. Daar werd hij op aangesproken, en dat waardeerde hij niet, waarna hij aangaf ermee klaar te zijn en dit forum weer de rug toe te keren.

Ah, dat laatste bericht is me kennelijk ontgaan... kan zo maar in mijn vakantie geweest zijn...
Jammer maar helaas. Bij/met sommige mensen lukt het gewoon niet. Kan ik me de moeite besparen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Aug 2012, 09:09

mvv911 schreef:Tweede suggestie is ook 'geleend' van ander forum: veiling rubriek. Hierbij wordt een product met een (laag) openingsbod geplaatst en wordt via reacties steeds een hogere bod gedaan. Uiteraard dient aanbieder de fles tegen hoogste bod te leveren. Werkt alleen als er veel volgers zijn, zoals genoemde veilingsites.

Tsja, ik weet inmiddels dat er wel veiling-software is die ik redelijk eenvoudig op onze startpagina (dat is een WP-site) zou kunnen installeren. Vraag is dan toch of we het forum-doel niet voorbij schieten?

Ook blijven mijn eerdere opmerkingen cq bedenkingen van kracht dat de drempel dan hoger wordt (hoewel het natuurlijk naast de huidige aanbod mogelijkheid kan bestaan) en dat het nakomen en opvolgen van afspraken nog steeds niet is af te dwingen.
Hooguit kun je iemand niet meer toelaten als het eerder fout ging.

En de koppeling met het forum is vrij los. Gebruikers van de online veiling zouden zich daarop ook moeten aanmelden :Scratch

Je ziet, ik zit er over te contempleren....
0 x

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”